Gereden: Vernieuwde Kia Sorento

Kia Sorento
Een dikke drie jaar geleden verscheen de voluptueuze SUV in onze showrooms. De combinatie van 'Amerikaans' stoere vormen en een prettig prijskaartje sloeg in als een bom. Inmiddels is die stormloop op de Sorento weer een beetje tot rust gekomen. Hoog tijd voor actie dus.
Een dikke drie jaar geleden verscheen de voluptueuze SUV in onze showrooms. De combinatie van 'Amerikaans' stoere vormen en een prettig prijskaartje sloeg in als een bom. Inmiddels is die stormloop op de Sorento weer een beetje tot rust gekomen. Hoog tijd voor actie dus.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zien dat de Koreanen géén compleet nieuwe Sorento het veld in sturen. Sterker nog: het staalplaatwerk is gelijk gebleven. Een eerste kennismaking in de Spaanse binnenlanden leert echter dat er wel degelijk een boel is veranderd. De Mercedes-Benz M-klasse en BMW X5 hoeven zich nog steeds geen zorgen te maken, maar bij de SUV-rijder met een half zo goed gevulde portemonnee scoort de Sorento zeker extra punten.
Om te beginnen is hij uiterlijk een tikje opgeleukt. De veranderingen zitten hem bijvoorbeeld in de bumperspoilers, de zijbescherming en de verlichtingblokken. Ook in het interieur zijn de ontwerpers niet bepaald met een blanco vel tekenpapier opnieuw begonnen, maar in zijn nieuwe en aangepaste uitvoering past het dashboard opeens beter op business class niveau.
Verreweg de belangrijkste troefkaart van deze nieuwe Sorento is de opgepepte dieseluitvoering. Naast allerhande andere technische veranderingen kreeg de 2,5 liter CRDi ook een turbo met variabele geometrie mee. En dat zal echt niemand ontgaan. De ietwat kortademige diesel die nu nog in de Koreaan aan het werk is, gaat na de zomer een tweede jeugd in. Hij levert een slag meer vermogen – van 140 naar 170 pk – en legt met zijn 392 Nm ook een stuk meer trekkracht op de mat. Dat doet hij bovendien tamelijk relaxed, zoals we in een tientallen kilometers lange proef op onverhard door de Spaanse binnenlanden konden vaststellen.
Je merkt dat er ook onder de auto vrij stevig is gesleuteld. Daarbij heeft 'comfort' overduidelijk met stip genoteerd gestaan. Veel Sorento-rijders mopperen nu nog over het wat stoterige onderstel en daar hebben de heren werk van gemaakt. De bevestiging van de schokdempers is aangepast, de veerwegen zijn langer gemaakt en daardoor werd het mogelijk om ze zachter en progressiever af te stemmen. Daardoor is hij voelbaar beter in zijn hum op de grote weg. En komen drempels en dergelijke minder hard door. Helaas moet je daar ook wel wat voor inleveren. Je zou bijna zeggen dat het allemaal nog Amerikaanser aanvoelt, want voor de Europese autokoper is het allemaal wel erg zacht en zompig.
Een uitgebreidere rij-indruk leest u in AutoWeek nr. 22 (31 mei - 7 juni).

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.