Gereden: Vernieuwde Ford Mondeo

'Updrage' voor Ford Mondeo

Ford Mondeo
Met meer dan 1.500 nieuwe onderdelen heeft Ford de Mondeo een flinke 'upgrade' gegeven. Aan de buitenkant is daar weinig van te zien, de meeste noviteiten zitten onderhuids.

Met meer dan 1.500 nieuwe onderdelen heeft Ford de Mondeo een flinke 'upgrade' gegeven. Aan de buitenkant is daar weinig van te zien, de meeste noviteiten zitten onderhuids. En het belangrijkste is verstopt onder de motorkap: de eerste direct ingespoten benzinemotor van Ford, de Duratec SCi.

De facelift voor de Ford Mondeo komt vrij snel, want de auto is nauwelijks drie jaar op de markt. Maar het is een heel bescheiden facelift geworden, met slechts subtiele uiterlijke aanpassingen, waar je een Ford-kenner voor moet zijn om ze te zien. De belangrijkste veranderingen zijn chroomaccenten, een iets andere grille, nieuwe bumpers en verlichtingsunits met witte richtingaanwijzerglaasjes. Niets om opgewonden van te worden en dat geldt ook voor het interieur, waar het hoofdzakelijk om verfijningen ging. Daar treffen we een reeks nieuwe audiosystemen van Sony aan, nieuwe bekleding op de stoelen (waaronder alcantara en leer), accenten van echt hout, keuze tussen twee navigatiesystemen en klimaatstoelen, die naast verwarming ook ventilatie hebben.


Arm mengsel

Interessanter zijn de technische noviteiten. Want voortaan levert Ford een handgeschakelde zesversnellingsbak op de Mondeo's met 2,0 liter TDCi dieselmotor, 2,5 liter V6-benzinemotor en de nieuwe 1,8 liter direct ingespoten SCi-benzinemotor. Die motor is ook nieuw, waarbij de letters SCi staan voor 'Smart Charge Injection'. Dat betekent dat er bij lage belasting (lage en midden toerentallen) een zogenaamd arm mengsel met minder benzine wordt verbrand.
De SCi-motor is met 130 pk nog wat sterker dan de traditionele 1,8 liter benzinemotor (125 pk) die overigens gewoon blijft. Maar tijdens een eerste proefrit kwamen die extra pk's niet erg tot hun recht. De zesversnellingsbak heeft een lange vijf en een nog veel langere zes, waarin alle fut verdwenen is. Daardoor heb je de neiging om de motor ver in de lagere versnellingen door te trekken en dan zal de beloofde brandstofbesparing van zes tot acht procent moeilijk te halen zijn.
Echt voordelig is de 1.8 SCi-motor sowieso niet, want je kunt hem alleen kopen in combinatie met de Sport-uitvoering vanaf 30.995 euro. Daar krijg je dan wel mooie 18 inch lichtmetalen wielen, gedeeltelijk leren bekleding en een audiosysteem voor. Mondeo rijden kan al vanaf 22.995 euro.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.