AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Toyota Camry Hybrid
2
Door de lage stand van de Amerikaanse dollar, maar ook doordat het sinds anderhalf jaar eenvoudiger is typegoedkeuring te krijgen voor auto's die normaliter buiten de EU geleverd worden, zie je steeds meer uitheemse soorten op de Nederlandse wegen. Wij reden een grijs geïmporteerde Toyota Camry Hybrid.
Na het wegvallen van de vorige Toyota Camry en het besluit van Toyota Motor Europe het nieuwe model niet meer in Europa te leveren is er een gat ontstaan in het gamma. Autobedrijf Mouris uit Ammerstol wil dat opvullen en importeert daarom de 'Amerikaanse' Toyota Camry. Als gewone viercilinder, als Hybrid en als V6. Wij gingen een blokje om met de hybrideversie, die een 2.4 viercilinder met 158 pk onder de kap heeft, gekoppeld aan een elektromotor en accupakket. Net als de Toyota Prius brengt hij zijn kracht op de voorwielen via een continu variabele transmissie. Die voert het toerental tijdens accelereren op, maar werkt niet zo nerveus zoals we van de Prius gewend zijn. Op constante snelheid is het heerlijk stil in de auto, en wanneer je op de startknop gedrukt hebt hoor je niets. Bij tussenacceleraties schiet de Camry Hybrid vooruit dankzij de interventie van de elektromotor die 105 kW genereert. Op een scherm kun je volgen hoe de wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor functioneert, in het gewone instrumentarium dat de snelheid groot in mijlen aangeeft, en klein in kilometers per uur valt de enorme verbruiksmeter op. Daaraan kun je zien wat de 2.4 aan benzine verstookt, jammer is dat –ie dat in mijlen per gallon doet. Dat vergt nogal wat rekenwerk, al geeft het bedrijf bij aflevering van een Camry Hybrid een omrekentabel. Een toerenteller ontbreekt bij de Hybrid, de V6 heeft die wel. De Camry rijdt opvallend goed voor een auto die op Amerikaanse leest geschoeid is. Natuurlijk, hij is heel comfortabel maar de besturing is voldoende direct en precies en ook het overhellen in bochten valt reuze mee. De afwerking van het interieur van de in de VS gebouwde Camry kan niet tippen aan die van een 'Europees' product als de Toyota Auris, zo zijn de kieren tussen verschillende delen wat groter. Wel zijn de materialen die het dashboard bedekken zacht.
Afmetingen vergelijkbaar met A6
De Camry kun je qua afmetingen vergelijken met de Audi A6 of de BMW 5-serie en dat betekent dat –ie achterin voldoende ruimte biedt. De service die Autobedrijf Mouris aan de Camryrijder biedt, staat gelijk aan die van de Lexus-organisatie in Nederland. Zo worden auto's voor onderhoud gehaald en gebracht, en blijft daarbij een leenauto achter. We kunnen ons wel voorstellen dat er een groep liefhebbers bestaat voor een auto als deze. Mensen die voorheen altijd Camry reden maar door het wegvallen dat model het bij andere merken moest zoeken. Mensen met een Toyotahart die een Lexus te opzichtig vinden. De Camry biedt veel comfort en als je voor de Hybrid kiest dan maak je nog een milieustatement ook. Alleen moet je wel wennen aan een instrumentarium dat met een ander metrisch stelsel werkt, een omrekentabel wordt er echter bij geleverd. Autobedrijf Mouris denkt er volgend jaar zo'n 40 tot 50 in Nederland aan de man te kunnen brengen.
De Camry Hybrid is er vanaf 45.950 euro.
Meer over de import van auto's als de Toyota Camry Hybrid leest u in AutoWeek 51 die op 19 december in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Toyota Camry wil je nog graag verwennen - Liefhebber Gezocht
Hybride auto's
Dit zijn de beste hybride auto’s tot 50.000 euro
Toyota Camry 3.0i V6 GL – 2000 – 598.383 km – Klokje Rond
Nieuws
De Toyota Camry is klaar voor Europa, maar wordt geschrapt in Nederland
Nieuws