Gereden: Toyota Auris Touring Sports

Toyota Auris Touring Sports
Dankzij veel fiscaal voordeel loopt de nieuwe Toyota Auris best goed. En waarom zou je in dat o-zo belangrijke C-segment dan geen stationwagen lanceren? Toyota komt de de Auris Touring Sports, een naam die nogal verwachtingen oproept. Hoeveel offers maak je voor die 14 procent? We rijden vandaag met de auto op Mallorca.

Wie zijn ratio los laat op deze nieuwe stationwagen ziet al snel een zeer interessante aanbieding. De Auris Tourer Sports is verkrijgbaar als hybride, waarbij je onderhuids in feite een Toyota Prius vindt. En dit wordt in Nederland met afstand de belangrijkste uitvoering. Met een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer is de auto extreem zuinig voor een benzinemodel van dit formaat en dat levert in ons land natuurlijk massa's voordeel op. Sowieso is de auto goed voor 14 procent bijtelling, niet alleen dit jaar, maar ook in 2014. De MRB-vrijstelling vervalt dan wel, maar in tegenstelling tot 14 procent-concurrenten als de Mégane en de Focus ga je niet het hoge dieseltarief betalen.
De bagageruimte van de auto bedraagt 530 liter, wat voor dit segment vrij fors is. Ook interessant: voor het eerst mag er een trekhaak achter een hybride Toyota.
Het rijden is nog altijd verre van spectaculair. De elektrokracht biedt het voordeel dat je op lage snelheden erg soepel van je plek komt, maar wil je snelheid dan is daar al snel die loeiende CVT. Daarmee wordt de keus voor de auto al snel simpel: hart of verstand. Wel zo gemakkelijk.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 28, die woensdag 10 juli verschijnt. Ook binnenkort een videoverslag op deze site!

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.