AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Suzuki SX4
Suzuki vult zijn offroad-programma aan met de SX4. De auto is in samenwerking met Fiat ontwikkeld. Op termijn neemt hij de plek in van de Ignis.
Suzuki vult zijn offroad-programma aan met de SX4. De auto is in samenwerking met Fiat ontwikkeld. Op termijn neemt hij de plek in van de Ignis.
De Suzuki SX4 is een kruising tussen een compacte hatchback en een kleine SUV. In tegenstelling tot de Fiat Sedici, zijn tweelingbroer, is hij niet alleen leverbaar met vierwielaandrijving, maar ook met aandrijving op alleen de voorwielen. De 4WD-versie heeft met zijn kunststof wielkastverbreders, dorpellijsten en beschermstukken aan de onderzijde van de bumpers een wat heftiger uiterlijk.
Bij de 1,6-liter benzinemotor valt op dat hij een flinke kluif heeft aan de SX4 met vierwielaandrijving. Wie in combinatie met deze motor een tweewielaangedreven versie kiest, kan een volle seconde sneller van 0 naar 100. De dieselversie laat zich alleen bij accelereren flink horen, daarna verdwijnt zijn geluid op de achtergrond. De techniek van de SX4 is grotendeels geleend van de Suzuki Swift. Daar geen verrassingen dus. De auto heeft een veilig weggedrag maar de rij-eigenschappen zijn niet spectaculair.
De volledige rij-impressie met de Suzuki SX4 staat in AutoWeek 11, die op 15 maar in de winkels ligt.
Plaats een reactie