AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: SsangYong Korando
39
De Phoenix uit de as moet het worden, de vierde generatie Korando van SsangYong. Want wie het autonieuws de laatste tijd een klein beetje heeft gevolgd, weet dat het een klein wonder is dat we überhaupt nog een nieuw model van dit Koreaanse zorgenkindje mogen begroeten. Des te nieuwsgieriger dus togen we naar Mallorca om onder de warme Spaanse nazomerzon met de redder in nood te rijden.
En één ding mag duidelijk zijn: dit is beslist de mooiste SsangYong ooit, al zegt dat eigenlijk meer over de vorige modellen dan over deze nieuwe Korando. SsangYong lijkt eindelijk te hebben begrepen dat de smaakpapillen van Europeanen wat anders in elkaar steken dat die van Aziaten. Deze Korando werd dan ook getekend door de Italiaanse grootmeester Giugiaro. Al vraag je je wel af wanneer dat was, want dit model zou zelfs een jaar of vijf geleden geen erg vooruitstrevende auto zijn geweest. Ontdaan van alle showelementen van studiemodel C200 doet de productieversie vooral denken aan de vorige Hyundai Tucson. Een mooi gelijnde, robuust ogende SUV dus, zonder poeha.
Verrassen doet de Korando vanachter het stuur. Met zijn zelfdragende carrosserie (SsangYong zwoer tot voor kort bij ladderchassis) voelt de auto personenauto-achtig aan. Verrassend zacht en comfortabel, met een neutraal stuurgedrag dat in rappe bochten zelfs richting licht overstuur kan worden geforceerd. En naast het Europees georienteerde design is ook de motor een opsteker. Het tweeliter dieselblok met 175 pk werd volledig nieuw ontwikkeld en blijkt lekker krachtig en soepel, terwijl het vanbinnen toch steeds opvallend stil blijft.
De volledige rijimpressie van de SsangYong Korando staat in AutoWeek 39, die op 29 september in de winkels ligt.
Lees ook
Achtergrond
Nieuwe SsangYong Korando lijkt in niets op die van 25 jaar geleden
Test: SsangYong Korando e-Motion (2022)
Nieuws
SsangYong Korando e-Motion: tot 339 kilometer elektrisch
Nieuws
Elektrische SsangYong Korando e-Motion dit jaar in Nederland
Nieuws