Gereden: smart roadster Brabus

Grand Prix kart

Smart roadster-coupé Brabus
De smart roadster-coupé Brabus doet nog het meest denken aan een kart. Maar dan wel eentje met 101 pk. In de bergen rond Monte Carlo is hij prima op zijn plek.
De smart roadster-coupé Brabus doet nog het meest denken aan een kart. Maar dan wel eentje met 101 pk. In de bergen rond Monte Carlo is hij prima op zijn plek.

In onze smart roadster-coupé Brabus kijken we vanaf ooghoogte (pakweg een meter boven het wegdek) letterlijk omhoog naar de rest van het verkeer. Een Peugeot 307 lijkt opeens een enorme Amerikaanse MPV en van een stadsbus zie je eigenlijk alleen de wielen en een boel plaatwerk voorbij rollen.
Het is maar goed dat we in ons sportwagentje verder in alle andere opzichten in het voordeel zijn. Wendbaarder vooral. Bij twijfel kun je er dus als een speer vandoor gaan. Het is immers niet altijd even vanzelfsprekend dat ze je in de spiegels hebben gezien.
Wanneer we de Brabus even later uit het stadsgewoel hebben gewurmd en met een grijns van oor tot oor de Zuid-Franse heuvels insturen, blijkt dat nog meer aardige kanten te hebben. Je zit als vastgenageld in je met zwart leer beklede sportstoel en wat extra gewicht aan boord zorgt ervoor dat het kleine sportwagentje zijn banden aanmerkelijk beter op het wegdek gekleefd houdt.

Bochtenwerk
De kleine Brabus is op deze Rally van Monte Carlo locatie helemaal in zijn element en het is voor een beetje liefhebber bijna onmogelijk om de honderd en een paardenkrachten niét in volle galop de berg over te jagen. Daar blijkt die – laten we eerlijk zijn – in alle andere opzichten eminent onpraktische Smart opeens over onverwachte talenten te beschikken.
Hij tijgert werkelijk als een race kart over het slingerende lint asfalt omhoog en omlaag. Op zijn geheel eigen manier, mag je rustig zeggen. Heel anders dan – pakweg – de soevereine stabiliteit en ogenschijnlijk moeiteloze krachtontplooiing van een snelle BMW en zelfs totaal anders dan het levendige gooi en smijt gedrag van een kleine hatchback sportwagen uit de Peugeot stal. Als je de smart Brabus hard over een als spaghetti kronkelende bergweg wilt jagen, moet je hem bij wijze van spreken met beide handen beetpakken, eerst even stevig door elkaar schudden en vervolgens vol op het gaspedaal stampen. Vergeet immers niet dat achterin niet meer dan een 698 cc driepittertje aan het werk is.
In haarspeldbochten is het de Brabus zo nu en dan te veel van het goede. Ondanks zijn standaard sportonderstel en opmerkelijk brede banden (205/40 voor en 225/35 achter) om 17 inch wielen stapt de achterkant dan plotseling opzij. Dat vormt steevast de inleiding voor een waar samba dansje, want de ESP grijpt subiet in en dwingt de neus in dezelfde richting. In zo'n compact autootje voelt het aan alsof het onderstel kortstondig een geheel eigen leven leidt. Maar... je blijft tussen de witte lijnen op het wegdek en daar gaat het uiteindelijk om.

Straffe hand
Al met al kun je het rij- en weggedrag misschien nog het best als levendig omschrijven. Mits met straffe hand bestuurd, gaat hij opmerkelijk hard een bocht om en hetzelfde geldt voor de prestaties. Om vlot vooruit te gaan, moet je weliswaar wat grofstoffelijk met het gaspedaal en de versnellingsbak omspringen, maar dan neemt hij onder begeleiding van prachtige turbogeluidjes inderdaad grote stappen. De sierlijk gespoilerde roadster-coupé haalt 195 kilometer per uur en zijn roadster Brabus broer komt tot 190.
Ook hun prijskaartjes mogen er zijn: respectievelijk 36.070 euro en 33.780 euro. Daarmee valt het duo in een segment waar je ook uit diverse heel serieus te nemen coupé cabrio modellen kunt kiezen. Al zijn die dan meestal niet voorzien van de handtekening van een gesoigneerde tuner.