Gereden: Seat Ibiza Cupster concept
Feitelijk is de Cupster concept een onthoofde Ibiza Cupra, zo stellen ook de engineers van dit sportieve studiemodel. Sterker: tot aan de hoogte van de zeer lage kunststof ruiten is de auto vrijwel identiek aan de reguliere dichte B-segmenter met drie deuren. Alleen is de grille voorzien van zwarte lak en zijn er aftermarketwielen gemonteerd. Achter valt echter op dat het derde remlicht direct boven de lijn van de achterlichtunits zit, onder een bescheiden spoiler, die speciaal voor deze conceptauto is gemaakt. Net als natuurlijk het achterdek van deze auto, vervaardigd uit composiet – een cabriodak ontbreekt op de Cupster.
Hoewel je niet verwacht dat de lage ruiten enige bescherming tegen wind en insecten bieden, hebben de ontwerpers iets bedacht om dat wel degelijk het geval te laten zijn: de stoelen zijn zo'n 70 millimeter lager gemonteerd. Tijdens het rijden waait er daardoor geen moment iets in je gezicht, maar voel je wel letterlijk de wind door je haren.
Vierpuntsgordels
Vanbinnen vallen de met leer beklede semi-racekuipstoelen op, inclusief vierpuntsgordels om te voorkomen dat je tijdens sportief rijden boven de beschermlijn van de lage ruiten stuitert. Verder is het interieur vrij gelijk aan dat van de gewone Ibiza, hetzij met veel oranje accenten – passend bij de lak van de auto, in de geheel nieuw ontwikkelde kleur New Orange. Opvallend: de binnenspiegel zit gemonteerd in de houder voor het uitneembare navigatiesysteem, terwijl de futuristisch ogende buitenspiegels tijdens het rijden nul praktisch nut bieden.
Rijden met de auto is een (bij zonnig weer) plezierige blootstelling aan de elementen, die door het aparte design daadwerkelijk anders voelt dan bij een standaard cabriolet. De aandrijflijn uit de Ibiza Cupra, bestaande uit een 1.4 TSI die via een zeventraps-DSG 180 pk op de voorwielen brengt, doet in de Cupster zijn werk net zo goed. Het studiemodel weegt dan ook evenveel: de verwijdering van het dak wordt exact gecompenseerd door aanpassingen aan de bodemstructuur en de montage van gekruiste stabilisatorstangen bij zowel de voor- als de achterwielophanging. Gevolg is ook dat het zwaartepunt van het concept lager is dan bij een productie-Ibiza.
Lichte besturing
Bij het opvoeren van het tempo is echter merkbaar dat het de Cupster ontbreekt aan de stabiliteit om echt sportief te kunnen rijden, hoewel het minder erg is dan je zou verwachten. Onderstuur ligt bovendien snel op de loer. Opvallend is ook dat de besturing aan de (te) lichte kant is. Op het gebied van comfort boet de auto niet heel veel in – ondanks het feit dat de ophanging stijver gemaakt is en de auto pakweg 20 millimeter lager op zijn wielen staat, gaat de Cupster goed met oneffenheden om. Daarnaast zijn grotere remschijven en bredere banden gemonteerd.
De Cupster zal niet snel in productie gaan, maar betrokkenen bij de ontwikkeling geven wel aan dat het een belangrijke vingeroefening is met het oog op de toekomst – en bovendien een mooie verwijzing naar de open versie van de allereerste generatie van de Ibiza. Bovendien zal het team achter de Cupster een hoop van dit project geleerd hebben, gezien het feit dat de auto in amper vier maanden bedacht, getekend en ontwikkeld werd.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza 1.0 TSI Style Business Intense | nl auto| CARPLAY|NAVI|LMWIELEN|
- 2021
- 97.526 km

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI FR Connect | Carplay | Navi | DAB | Cruise | Stoelverwarming
- 2015
- 79.995 km

Seat Ibiza ST 1.2 Club Sport (AIRCO,TREKHAAK,SPORTSTOELEN,LED,CRUISE,LM VELGEN,NIEUWE APK,NETTESTAAT)
- 2012
- 144.836 km