Gereden: Saab 9-7X

Saab 9-7X
Saab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7X
Na de op de Subaru Impreza gebaseerde 9-2X komt Saab in Amerika met de 9-7X op de markt. Die rolt uit de GM-fabriek in Ohio. Sommige Europese importeurs halen de auto ook naar ons werelddeel. Saab Nederland ziet echter af van de 9-7X.

Na de op de Subaru Impreza gebaseerde 9-2X komt Saab in Amerika met de 9-7X op de markt. Die rolt uit de GM-fabriek in Ohio. Sommige Europese importeurs halen de auto ook naar ons werelddeel. Saab Nederland ziet echter af van de 9-7X.


De kritiek op het uiterlijk van de 9-7, die Saab vorig jaar op de New York Auto Show onthulde was dan ook een stuk minder hard dan bij de 9-2X, die een kopie is van de Subaru Impreza. De grote Saab heeft dan ook veel meer een eigen identiteit en doet je niet meteen denken aan de GM-modellen die op dit platform staan: de Chevrolet TrailBlazer, de GMC Envoy en de Buick Rainier.
De eerste motor voor de 9-7X is de 4,2-liter zescilinder lijnmotor met 295 pk en een maximum koppel van 375 Nm. Ten opzichte van de originele zescilinder heeft de nieuwe Vortec 4200 voor het modeljaar 2006 twintig pk meer. Maar voor het grote werk in de Saab 9-7X is een nieuwe 5,3-liter V8 beschikbaar. Het is de allereerste V8 in een Saab. De Vortec 5300 levert 305 pk en heeft een maximum koppel van 447 Nm.
Flinke maten De 9-7X heeft een wielbasis van van 2,87 m en een lengte van 4,91 m. Hij is 1,92 m breed en 1,74 m hoog. Kortom een auto van formaat en dat weegt wat; in dit geval 2.169 kg. Hij heeft daarbij ook een respectabel maximum trekgewicht van 2.948 kg.

De inhoud van de bagageruimte meet 1.127 liter, terwijl die door het neerklappen van de achterbank (65/35) vergroot kan worden tot maximaal 2.268 liter. Al met al maten en gewichten die passen bij een - in onze ogen - grote SUV.

Het voorkomen van de 9-7X is echt des Saabs: met de familietrekken van zijn merkgenoten in de prominente neus. Van de bekende vorm van de grille met de verchroomde randjes tot en met de - voor een SUV -  laagvallende bumper met verchroomde lijst. Maar het sportieve aanzien wordt mede bewerkstelligd doordat de auto lager ligt dan gebruikelijk is voor een SUV. Zo is de TrailBlazer negen centimeter hoger dan de Saab. Moet twee jaar mee

Voor zo'n grote, zware bak is de wegligging opmerkelijk goed, sportief bijna. De besturing is eveneens verbeterd en je merkt dat de 9-7X precies en snel reageert op stuurbewegingen. Het ABS-remsysteem met vier geventileerde schijven rondom en vóór met remklauwen met dubbele zuigers is meer dan voldoende om de grote Saab tot stoppen te dwingen. Binnenin is de 9-7X ook een echte Saab: met een luxueuze uitrusting, fraaie leren bekleding  met stiksels in een contrasterende kleur, houtdetails, met een naar de bestuurder toe gericht dashboard en niet te vergeten: de contactsleutel in de middenconsole!

Zo kan 't dus toch. En vergeet niet, de 9-7X mag dan niet de allermodernste zijn in zijn soort – tegenwoordig zijn drie zitrijen helemaal in – maar hij hoeft ook nog maar twee jaar mee te gaan, dan komt de 9-6X. Voorlopig moeten Saab-liefhebbers die een serieuze SUV willen rijden 't doen met de 9-7X. De auto komt in het najaar ook naar deze kant van de grote plas. Welke landen hem gaan voeren, is nog niet bekend. Wél is bekend dat de Nederlandse Saab-importeur de 9-7X vanwege een te hoog kostenplaatje niet gaat voeren, al zijn de dealers vrij om hem individueel te bestellen. De volledige rij-impressie met de Saab 9-7X staat in AutoWeek 30, die op 20 juli in de winkels ligt.