Gereden: Saab 9-7X
Na de op de Subaru Impreza gebaseerde 9-2X komt Saab in Amerika met de 9-7X op de markt. Die rolt uit de GM-fabriek in Ohio. Sommige Europese importeurs halen de auto ook naar ons werelddeel. Saab Nederland ziet echter af van de 9-7X.
De kritiek op het uiterlijk van de 9-7, die Saab vorig jaar op de New York Auto Show onthulde was dan ook een stuk minder hard dan bij de 9-2X, die een kopie is van de Subaru Impreza. De grote Saab heeft dan ook veel meer een eigen identiteit en doet je niet meteen denken aan de GM-modellen die op dit platform staan: de Chevrolet TrailBlazer, de GMC Envoy en de Buick Rainier.
De eerste motor voor de 9-7X is de 4,2-liter zescilinder lijnmotor met 295 pk en een maximum koppel van 375 Nm. Ten opzichte van de originele zescilinder heeft de nieuwe Vortec 4200 voor het modeljaar 2006 twintig pk meer. Maar voor het grote werk in de Saab 9-7X is een nieuwe 5,3-liter V8 beschikbaar. Het is de allereerste V8 in een Saab. De Vortec 5300 levert 305 pk en heeft een maximum koppel van 447 Nm.
Flinke maten
De inhoud van de bagageruimte meet 1.127 liter, terwijl die door het neerklappen van de achterbank (65/35) vergroot kan worden tot maximaal 2.268 liter. Al met al maten en gewichten die passen bij een - in onze ogen - grote SUV.
Voor zo'n grote, zware bak is de wegligging opmerkelijk goed, sportief bijna. De besturing is eveneens verbeterd en je merkt dat de 9-7X precies en snel reageert op stuurbewegingen. Het ABS-remsysteem met vier geventileerde schijven rondom en vóór met remklauwen met dubbele zuigers is meer dan voldoende om de grote Saab tot stoppen te dwingen. Binnenin is de 9-7X ook een echte Saab: met een luxueuze uitrusting, fraaie leren bekleding met stiksels in een contrasterende kleur, houtdetails, met een naar de bestuurder toe gericht dashboard en niet te vergeten: de contactsleutel in de middenconsole!