AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Saab 9-5 2.0t BioPower
Saab heeft de 9-5 BioPower naar Nederland gehaald. Die is niet alleen milieuvriendelijk, maar is ook sneller dan een 9-5 die op benzine rijdt.
Saab heeft de 9-5 BioPower naar Nederland gehaald. Die is niet alleen milieuvriendelijk, maar is ook sneller dan een 9-5 die op benzine rijdt.
De Saab 9-5 BioPower werd in eerste instantie alleen geleverd in de Scandinavische landen. Daar wordt bio-ethanol, de brandstof waar deze Saab op rijdt, gemaakt van landbouwgewassen en afval uit de bosbouw. De motor stoot met deze brandstof wel CO2 uit. De plantaardige materialen die als grondstof dienen voor bio-ethanol, hebben tijdens het groeiproces al een gelijke hoeveelheid kooldioxine uit de lucht gehaald.
De Saab BioPower kan ook op normale benzine lopen. Dat is maar goed ook, want in Nederland is bio-ethanol tot nu toe maar bij één tankstation in Rotterdam te koop. Bio-ethanol heeft een octaangetal van 104 – dat maakt hem wat sneller dan de standaard 2,0t die op 95-benzine rijdt. Hij haalt 225 km/u in plaats van 225 km/u en kan in 8,5 in plaats van 9,8 seconden van 0 naar 100. Dat is dan ook het enige verschil dat je merkt tijdens het rijden met de 9-5 BioPower.
De volledige rij-impressie met de Saab 9-5 2,0t BioPower staat in AutoWeek 28, die op 12 juli in de winkels ligt.
Plaats een reactie