Gereden: Renault Zoe R90 (41 kWh)

Goede papieren voor 2017

Renault Zoe 40 kWh
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe
Renault presenteert vandaag de vernieuwde Zoe R90. Met dank aan een groter batterijpakket met een capaciteit van 41 kWh (was 22 kWh) zou de elektrische auto zo'n 400 kilometer ver kunnen komen op één lading. Vandaag hebben wij al aan de nieuwe realiteit kunnen proeven.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; die 400 kilometer op één lading kun je vergeten in de echte wereld, want Renault heeft die gemeten aan de hand van de welbekende New European Driving Cycle, onder ideale omstandigheden in een laboratorium. Renault geeft dat zelf gelukkig ook toe en stelt een realistische reikwijdte van zo'n 300 kilometer op een volle lading in het vooruitzicht. Of dat echt klopt, hebben we op de route vandaag niet heel goed kunnen testen (we zijn ook aan het filmen, dus veel draaien en optrekken...) maar het feit dat de teller bij vertrek op 293 kilometer stond, biedt zeker perspectieven. De Zoe van voor de facelift - die wij ook als duurtester hebben ervaren - kwam vaak niet verder dan 130 kilometer...

Sterk t.o.v. concurrentie

Vergeleken bij de andere volledig elektrische kandidaten in dit deel van de markt presteert de vernieuwde Zoe dus heel aardig; Opel claimt weliswaar een actieradius van 500 kilometer (NEDC) voor de komende Ampera-e, maar de Volkswagen E-Golf (300 km), Hyundai Ioniq EV (280) en Nissan Leaf (260) moeten allemaal eerder aan de stekker dan de Renault. Dat maakt de Zoe behoorlijk dagelijks inzetbaar voor mensen die niet elke dag honderden kilometers afleggen. Voor bijna iedereen, dus...

Krapper en harder

Vooralsnog zijn er twee punten waar de Zoe het lastiger heeft vergeleken bij de concurrentie. Ten eerste is het een relatief kleine EV; de Renault opereert duidelijk in de klasse van de Clio terwijl de andere elektromobielen een segment hoger opereren. Dat compenseert de Fransman wel weer met een lagere prijs. Dat klasseverschil voel je ook wel wat terug in het rijgedrag, dat naar ons gevoel wat minder volwassen is dan dat van bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq Electic. Dankzij het laaggeplaatste gewicht van de accu's ligt de Zoe mooi stabiel in bochten en gedraagt hij zich evenwichtig terwijl de soepele aandrijflijn erg prettig is, maar om de ruime 1.500 kilo te dragen is met name de vering wat hard afgesteld.

Er valt nog veel meer te vertellen over alle ins en outs rondom de vernieuwde Renault Zoe, meer daarover lees je volgende week in de uitgebreide eerste rijtest in AutoWeek magazine. Ook de video volgt snel!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.