Gereden: Renault Captur

Renault Captur intro
Net nu Peugeot de 2008 de markt op gooit, komt Renault met tegengas. Vandaag en morgen maken we in Baskenland kennis met de Captur.

Een urban crossover op basis van de Clio. Uiteraard bedoeld voor de dynamische mens met een actieve levensstijl. De marketing-blabla is weer niet van de lucht, maar feit is dat de opgehoogde B-segment-auto het goed doet in ons land en dat het dus hoog tijd werd voor de Clio Plus. Als was het maar omdat rivaal Peugeot net nu de 2008 in de startblokken heeft gezet, waar Roland een dezer dagen mee op pad was. Nou komt de Captur niet wat je zegt uit de lucht vallen. Ruim twee jaar geleden liep ondergetekende in Portugal al puur toevallig tegen de toen nog niet onthulde concept car aan, wat een uitwisseling van beleefdheden tot gevolg had. Maar vandaag, in Baskenland, is Renault zelfs blij met onze aandacht voor de productieversie.

En dat is wederzijds. Zoals gezegd deelt de Captur zijn techniek met de vierde generatie Clio en dat zijn uitstekende genen. Ondanks zijn hogere en honderd kilo zwaardere koets voelt de Captur verrassend lchtvoetig aan. Hij laat zich mooi secuur door bochten sturen, om daarna zonder morren meteen weer heel precies rechtdoor te gaan. Geen gecorrigeer nodig, geen gedein. De Captur voelt iets zachter aan dan de Clio, maar hard genoeg om voor redelijk sportief door te gaan. En, belangrijker in deze klasse, ook het gebruiksgemak is dik in orde. Het is bijzonder ruim achterin, zowel voor hoofd als benen, dat laatste mede dankzij de in rijrichting verschuifbare achterbank. En zelfs in de achterste stand hou je een heel respectabele 377 liter kofferruimte over. Heel slim is de afritsbare bekleding. Niet alleen kun je die daarom de wasmachine in stoppen, mocht je na een paar jaar van je Captur af willen, kun je met een nieuw setje wellicht net wat meer geld vangen voor je tweedehandsie.

We rijden de sterkste motorisering en dat is de 120 pk sterke benzine. Merkwaardig genoeg is die standaard voorzien van de zestraps EDC, Renaults interpretatie van de automaat met dubbele koppeling. Op snelheid doet die het prima, maar onderin met volgas moet je die echt even wakker trappen. Een handbak was hier wat ons betreft meer op zijn plaats geweest, maar die is er alleen in combinatie met de driecilinder 90 pk benzine of de diesel. Die laatste is overigens tot eind dit jaar goed voor twintig procent bijtelling.

De Renault Captur wordt op dit moment in Nederland uitgereden, komend weekend is de publieksintroductie bij de dealers.

De volledige rij-impressie van de Renault Captur staat in AutoWeek 20, die woensdag 15 mei verschijnt. Ons videoverslag is inmiddels hier te bekijken.

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.