Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Porsche Carrera GT

Gereden: Porsche Carrera GT
  • Luc Vranken
  • Nieuws
6 oktober 2003 om 10:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Meer dan 1500 stuks gaat Porsche er niet bouwen. Dus is rijden in de supercar Porsche Carrera GT een behoorlijk unieke ervaring. Wij behoren tot de gelukkigen.


Meer dan 1500 stuks gaat Porsche er niet bouwen. Dus is rijden in de supercar Porsche Carrera GT een behoorlijk unieke ervaring. Wij behoren totde gelukkigen.

Met 612 pk uit de V10-middenmotor op de achterwielen en 1380 kg wagengewicht schoon aan de haak weet u genoeg. Dit is geen katje om....enz. En dat is helemaal juist. Een zo direct, gevoelig afgesteld gaspedaal maken ook wij zelden mee. Een trilling van je grote teen is signaal genoeg voor de Porsche Carrera GT. In Duitsland op het Michelin Driving Centre (een voormalig militair vliegveld) is een slalomproef onze eerste kennismaking met de auto. Aan een kant is de handelbaarheid imposant; hij doet exact wat je van hem vraagt en doet dat ongehoord direct en precies. Anderzijds is hij niet erg vergevingsgezind: een te heftige correctie op het verkeerde moment en we gaan genadeloos in de rondte. Gelukkig is er ruimte zat. Het geluid van de V10 is echt een racegeluid. Rond de 2600 toeren zoemt er even een resonantie rond, maar boven dat toerental word je getrakteerd op een mengeling van hoge en donkerbruine tonen. Schakel terug en het klinkt echt als op het circuit.
De zitpositie is apart. Voor een circuitauto is het aanbod aan info voor je neus veel te uitgebreid. Voor een straatauto met deze potentie ook. Pook van de zesbak is goed bereikbaar en uitgevoerd in hout, net als op de Porsche 917 die in 1970 Le Mans won. Is dus over nagedacht. De zesbak schakelt licht en precies genoeg maar voor een auto als deze verwacht je nog iets kortere schakelwegen. Koppeling- en rempedaal en het stuurwiel laten zich een tikkeltje zwaar maar met gevoel bedienen. Zeker niet te zwaar.
Rode draad tijdens de omgang met de bijzonderheid Carrera GT is toch wel de homogeniteit van de auto. Hij voelt aan alsof je hem snel en precies neer kunt zetten waar jij wilt. Dat doet de auto ook, alleen is daar wel een ferme, doortastende stuurman voor nodig. Dan haal je eruit wat erin zit. Dat blijkt bij het aanvallen van de topsnelheid. Porsche-mensen stuwen de GT snel door het schakelpatroon heen richting 323 km/h en het blijft altijd strak en safe aanvoelen. Angst is nergens voor nodig. Alleen het enorme bandenlawaai valt op. Maar dat komt door de betonnen ondergrond waarop we de 300-barriere nemen.
En op de openbare weg? Voorzichtig bij verkeersdrempels of stoepjes, hou rekening met zeer matig verkeersoverzicht en laat die V10 niet afslaan als je té of juist niet voorzichtig weg probeert te komen vanuit stilstand in '1'. Staat zo knullig.

Porsche ging technisch ver met zijn Carrera GT. Het stijve, met koolstofvezel versterkte kunststof monocoque is de basis. De techniek is er als het ware doorheen 'gevlochten'. Porsche koos niet voor McPherson maar voor zogenaamde pushrod-wielophanging waarbij veren en dempers los van elkaar functioneren. Dit om een fijnere afstemming te kunnen maken. Verdere technische hoogtepunten: grote keramische remschijven, een koppelingsplaat van keramiek, dry sump-smering voor de V-10, een ultracompacte zesbak met speciale schakelkabels, magnesium wielen en banden met twee verschillende compounds van Michelin. En wat dacht u van die ene centrale wielmoer?
Een uitgebreide rij-impressie staat binnenkort in het magazine.

  • Houd me op de hoogte over de Porsche GT
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche Cayenne 4.8 V8 Turbo

    Porsche Cayenne 4.8 V8 Turbo

    • 2007
    • 110.000 km

    € 39.995

    Porsche Macan

    Porsche Macan

    • 2022
    • 13.834 km

    € 124.900

    Porsche Macan GTS

    Porsche Macan GTS

    • 2021
    • 24.999 km

    € 149.900

Meer Porsche occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche specificaties
  • Porsche occasions
  • Porsche video's
Advies en informatie
  • Porsche tests
  • Porsche gebruikersreviews
  • Porsche index
PREMIUM
Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

De nieuwe Mercedes-AMG SL heeft een drieledige missie. Door het wegvallen van de AMG GT Roadster...

Lees meer
Porsche Boxster 2.5 – 1999 – 320.723 km - Klokje Rond

Porsche Boxster 2.5 – 1999 – 320.723 km - Klokje Rond

De Porsche Boxster staat hoog op de verlanglijst bij menig autoliefhebber. Dat is niet zo verwonderlijk...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Gefacelifte Porsche Cayenne GTS op de Nürburgring

      Gefacelifte Porsche Cayenne GTS op de Nürburgring

      15
      • 10 augustus 2022
    • Nieuws
      Porsche Taycan is snelste elektrische productieauto op de Nürburgring

      Porsche Taycan is snelste elektrische productieauto...

      203
      • 10 augustus 2022
    • Nieuws
      Porsche 911 Turbo S krijgt 820 pk

      Porsche 911 Turbo S krijgt 820 pk

      25
      • 9 augustus 2022
    • Nieuws
      De Porsche Cayenne cabriolet die nooit kwam

      De Porsche Cayenne cabriolet die nooit...

      37
      • 4 augustus 2022
    • Nieuws
      500 pk sterke Porsche 718 Spyder RS in productievorm

      500 pk sterke Porsche 718 Spyder RS in...

      18
      • 4 augustus 2022
    • Nieuws
      Mysterieuze Porsche Panamera betrapt

      Mysterieuze Porsche Panamera betrapt

      12
      • 2 augustus 2022
    • Nieuws
      Paul Stephens Autoart 993R: Porsche 911 993 op zijn best?

      Paul Stephens Autoart 993R: Porsche 911...

      8
      • 2 augustus 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden