en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Meer dan 1500 stuks gaat Porsche er niet bouwen. Dus is rijden in de supercar Porsche Carrera GT een behoorlijk unieke ervaring. Wij behoren totde gelukkigen.
Met 612 pk uit de V10-middenmotor op de achterwielen en 1380 kg wagengewicht schoon aan de haak weet u genoeg. Dit is geen katje om....enz. En dat is helemaal juist. Een zo direct, gevoelig afgesteld gaspedaal maken ook wij zelden mee. Een trilling van je grote teen is signaal genoeg voor de Porsche Carrera GT. In Duitsland op het Michelin Driving Centre (een voormalig militair vliegveld) is een slalomproef onze eerste kennismaking met de auto. Aan een kant is de handelbaarheid imposant; hij doet exact wat je van hem vraagt en doet dat ongehoord direct en precies. Anderzijds is hij niet erg vergevingsgezind: een te heftige correctie op het verkeerde moment en we gaan genadeloos in de rondte. Gelukkig is er ruimte zat. Het geluid van de V10 is echt een racegeluid. Rond de 2600 toeren zoemt er even een resonantie rond, maar boven dat toerental word je getrakteerd op een mengeling van hoge en donkerbruine tonen. Schakel terug en het klinkt echt als op het circuit.
De zitpositie is apart. Voor een circuitauto is het aanbod aan info voor je neus veel te uitgebreid. Voor een straatauto met deze potentie ook. Pook van de zesbak is goed bereikbaar en uitgevoerd in hout, net als op de Porsche 917 die in 1970 Le Mans won. Is dus over nagedacht. De zesbak schakelt licht en precies genoeg maar voor een auto als deze verwacht je nog iets kortere schakelwegen. Koppeling- en rempedaal en het stuurwiel laten zich een tikkeltje zwaar maar met gevoel bedienen. Zeker niet te zwaar.
Rode draad tijdens de omgang met de bijzonderheid Carrera GT is toch wel de homogeniteit van de auto. Hij voelt aan alsof je hem snel en precies neer kunt zetten waar jij wilt. Dat doet de auto ook, alleen is daar wel een ferme, doortastende stuurman voor nodig. Dan haal je eruit wat erin zit. Dat blijkt bij het aanvallen van de topsnelheid. Porsche-mensen stuwen de GT snel door het schakelpatroon heen richting 323 km/h en het blijft altijd strak en safe aanvoelen. Angst is nergens voor nodig. Alleen het enorme bandenlawaai valt op. Maar dat komt door de betonnen ondergrond waarop we de 300-barriere nemen.
En op de openbare weg? Voorzichtig bij verkeersdrempels of stoepjes, hou rekening met zeer matig verkeersoverzicht en laat die V10 niet afslaan als je té of juist niet voorzichtig weg probeert te komen vanuit stilstand in '1'. Staat zo knullig.
Porsche ging technisch ver met zijn Carrera GT. Het stijve, met koolstofvezel versterkte kunststof monocoque is de basis. De techniek is er als het ware doorheen 'gevlochten'. Porsche koos niet voor McPherson maar voor zogenaamde pushrod-wielophanging waarbij veren en dempers los van elkaar functioneren. Dit om een fijnere afstemming te kunnen maken. Verdere technische hoogtepunten: grote keramische remschijven, een koppelingsplaat van keramiek, dry sump-smering voor de V-10, een ultracompacte zesbak met speciale schakelkabels, magnesium wielen en banden met twee verschillende compounds van Michelin. En wat dacht u van die ene centrale wielmoer?
Een uitgebreide rij-impressie staat binnenkort in het magazine.