AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Porsche 911 Carrera 4 & 4S cabrio
We kennenal de nieuwe generatie van de Porsche Carrera als coupé en als cabriolet. Ook reden we met de Coupé met vierwielaandrijving. Maar op de Cabrio met 4WD, die ook weer als C4 en C4S beschikbaar komt, moesten we nog even wachten. Tot nu dus.
We kennenal de nieuwe generatie van de Porsche Carrera als coupé en als cabriolet. Ook reden we met de Coupé met vierwielaandrijving. Maar op de Cabrio met 4WD, die ook weer als C4 en C4S beschikbaar komt, moesten we nog even wachten. Tot nu dus.
Eigenlijk best fijn dat met de eerdere versies van de nieuwe Carrera 911 de koek nog niet op was. Hebben we weer een gelegenheid om met die fantastische Porsche op stap te gaan. Want binnenkort komt ook nog een topless versie.
De cabrio komt, net als de coupe, als Carrera 4 en 4S. Beide zijn uitgerust met bekende motoren: de 4 met de 3,6-liter 6-cilinder boxer en de 4S met de 3,8-litervariant. De 3.6 levert 325 pk en heeft een maximum koppel van 370 Nm bij 4250 tpm, terwijl de 3.8 een vermogen levert van 355 pk en een maximum koppel heeft van 400 Nm bij 4600 tpm. De cabrio 4 accelereert in 5,3 s van 0-100 km/h en heeft een top van 280 km/h. De 4S bereikt een top van 288 km/h en accelereert in 4,9 s naar '100'. Daarmee blijven de cabrioversies slechts een fractie achter bij die van de coupé, terwijl de topsnelheid gelijk is.
Dat komt omdat Porsche kans heeft gezien het luchtweerstandscoefficient van alle modellen gelijk te houden. Bij de Carrera 4 is de Cw-waarde 0,30 en bij de 4S is dat 0,29, dat laatste omdat de auto 10 mm is verlaagd.
Dat is hetzelfde als bij de Coupé en de zachte kap heeft dus geen invloed gehad op de luchtweerstand. Dat komt omdat Porsche de dakvorm van de cabrio iets heeftveranderd en het dak bovendien verticaler laat aansluiten op de achterpartij van de carrosserie, die bovendien ten opzichte van de coupé 4 cm breder is. Omde gewijzigde luchtstroom zo optimaal mogelijk te gebruiken, komt de achterpoiler 20 mm verder omhoog dan bij de Carrera coupé. Dat gebeurt automatisch vanaf 120 km/h en hij gaat onder 80 km/h weer naar beneden.
De zachte kap is met een druk op de knop in 20 seconden te openen en te sluiten, iets dat trouwens ook tijdens het rijden mogelijk is tot een snelheid van 50 km/h.
Pech
Rijden met een cabriolet is natuurlijk altijd een genot, maar wij hadden pech! De ene dag konden we weliswaar open rijden, maar moest er worden gefotografeerd. De volgende dag tijdens onze echte testritten in de buurt van Keulen was 't vooral regen wat de klok sloeg. Uiteraard hadden we tijdens de fotosessie best wel gas gegeven en dus weten we ook dat je zonder petje of een dikke sjaal achter het stuur van de Carrera kunt te kruipen. En dat je bij hogere snelheden zonder stemverheffing met je passagier kunt blijven praten. De wind wordt over je hoofd en de windvanger achter je rug geleid. Maar hoe dat nu aanvoelt op een snelheid van bijna 300 km/h weten we niet. Open rijden op topsnelheid kán, maar weinig cabriorijders zullen bij zulke haast de kap hebben neergelaten. Want open rijden is toch vooral ook genieten van je omgeving en het opsnuiven van zee-, bos- en weidelucht.
Het rijden in de stromende regen heeft natuurlijk wel als voordeel dat we de wegligging extra goed kunnen beoordelen. Onze ro uteging over de Autobahn zónder snelheidsbeperking was helaas te druk zodat we geen 280 km/h konden halen. Maar met '220' waren we ook tevreden. Dan voel je hoe stabiel de Carrera cabrio is, hoe mooi direkt zijn besturing reageert en natuurlijk ook hoe vlug je op zo'n hoge snelheid zit. Want wát gaat die auto toch vooruit! Als je het niet zou weten, zou je trouwens niet voelen dat je in een cabrio zit. De cabrio voelt ronduit stug aan. Oneffenheden in de weg voel je goed: zo is hij op spoorvorming op de snelweg erg gevoelig, maar 't lijkt alsof de carrosserie daarbij toch wat beweeglijk is. Ergens moet er een compromis zijn tussen de supersportwagenwegligging en de topless body. . .
In de besturing merk je helemaal niets: die reageert haarscherp en geeft uitstekend gevoel. Het verschil tussen de 4 en de 4S met zijn PASM-onderstel is wel merkbaar. In de sportstand is de 4S op sommige wegen gewoon te stug.
Binnenin is het allemaal hetzelfde als in de coupe: van de luxueuze uitrusting tot en met het fraaie leer. Kortom als je een blik in de open cabrio werpt, wil je er zó inspringen. De prijs is minder uitnodigend: 911 Carrera 4 Cabiolet kost E 132.610 en de 4S Cabriolet E 147.350. Daarvoor krijg je wél een wereldauto met vierwielaandrijving en een extreem zonnig gevoel. De nieuwe Porsches zijn leverbaar vanaf 22 oktober.
Eigenlijk best fijn dat met de eerdere versies van de nieuwe Carrera 911 de koek nog niet op was. Hebben we weer een gelegenheid om met die fantastische Porsche op stap te gaan. Want binnenkort komt ook nog een topless versie.
De cabrio komt, net als de coupe, als Carrera 4 en 4S. Beide zijn uitgerust met bekende motoren: de 4 met de 3,6-liter 6-cilinder boxer en de 4S met de 3,8-litervariant. De 3.6 levert 325 pk en heeft een maximum koppel van 370 Nm bij 4250 tpm, terwijl de 3.8 een vermogen levert van 355 pk en een maximum koppel heeft van 400 Nm bij 4600 tpm. De cabrio 4 accelereert in 5,3 s van 0-100 km/h en heeft een top van 280 km/h. De 4S bereikt een top van 288 km/h en accelereert in 4,9 s naar '100'. Daarmee blijven de cabrioversies slechts een fractie achter bij die van de coupé, terwijl de topsnelheid gelijk is.
Dat komt omdat Porsche kans heeft gezien het luchtweerstandscoefficient van alle modellen gelijk te houden. Bij de Carrera 4 is de Cw-waarde 0,30 en bij de 4S is dat 0,29, dat laatste omdat de auto 10 mm is verlaagd.
Dat is hetzelfde als bij de Coupé en de zachte kap heeft dus geen invloed gehad op de luchtweerstand. Dat komt omdat Porsche de dakvorm van de cabrio iets heeftveranderd en het dak bovendien verticaler laat aansluiten op de achterpartij van de carrosserie, die bovendien ten opzichte van de coupé 4 cm breder is. Omde gewijzigde luchtstroom zo optimaal mogelijk te gebruiken, komt de achterpoiler 20 mm verder omhoog dan bij de Carrera coupé. Dat gebeurt automatisch vanaf 120 km/h en hij gaat onder 80 km/h weer naar beneden.
De zachte kap is met een druk op de knop in 20 seconden te openen en te sluiten, iets dat trouwens ook tijdens het rijden mogelijk is tot een snelheid van 50 km/h.
Pech
Rijden met een cabriolet is natuurlijk altijd een genot, maar wij hadden pech! De ene dag konden we weliswaar open rijden, maar moest er worden gefotografeerd. De volgende dag tijdens onze echte testritten in de buurt van Keulen was 't vooral regen wat de klok sloeg. Uiteraard hadden we tijdens de fotosessie best wel gas gegeven en dus weten we ook dat je zonder petje of een dikke sjaal achter het stuur van de Carrera kunt te kruipen. En dat je bij hogere snelheden zonder stemverheffing met je passagier kunt blijven praten. De wind wordt over je hoofd en de windvanger achter je rug geleid. Maar hoe dat nu aanvoelt op een snelheid van bijna 300 km/h weten we niet. Open rijden op topsnelheid kán, maar weinig cabriorijders zullen bij zulke haast de kap hebben neergelaten. Want open rijden is toch vooral ook genieten van je omgeving en het opsnuiven van zee-, bos- en weidelucht.
Het rijden in de stromende regen heeft natuurlijk wel als voordeel dat we de wegligging extra goed kunnen beoordelen. Onze ro uteging over de Autobahn zónder snelheidsbeperking was helaas te druk zodat we geen 280 km/h konden halen. Maar met '220' waren we ook tevreden. Dan voel je hoe stabiel de Carrera cabrio is, hoe mooi direkt zijn besturing reageert en natuurlijk ook hoe vlug je op zo'n hoge snelheid zit. Want wát gaat die auto toch vooruit! Als je het niet zou weten, zou je trouwens niet voelen dat je in een cabrio zit. De cabrio voelt ronduit stug aan. Oneffenheden in de weg voel je goed: zo is hij op spoorvorming op de snelweg erg gevoelig, maar 't lijkt alsof de carrosserie daarbij toch wat beweeglijk is. Ergens moet er een compromis zijn tussen de supersportwagenwegligging en de topless body. . .
In de besturing merk je helemaal niets: die reageert haarscherp en geeft uitstekend gevoel. Het verschil tussen de 4 en de 4S met zijn PASM-onderstel is wel merkbaar. In de sportstand is de 4S op sommige wegen gewoon te stug.
Binnenin is het allemaal hetzelfde als in de coupe: van de luxueuze uitrusting tot en met het fraaie leer. Kortom als je een blik in de open cabrio werpt, wil je er zó inspringen. De prijs is minder uitnodigend: 911 Carrera 4 Cabiolet kost E 132.610 en de 4S Cabriolet E 147.350. Daarvoor krijg je wél een wereldauto met vierwielaandrijving en een extreem zonnig gevoel. De nieuwe Porsches zijn leverbaar vanaf 22 oktober.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 31 van27 juli 2005.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Autotest
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Reportage
Deze unieke Porsche ontstond in de breinen van een student, een Porsche-ingenieur en een modelbouwer
Nieuws
De vijf duurste occasions met drie ton op de klok
Nieuws