Gereden: Porsche 718 Boxster

Turboblok klinkt goed, maar....

Porsche 718 Boxster
Porsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 BoxsterPorsche 718 Boxster
Nadat de 911 in Carrera-vorm zijn atmosferische blokken aan de kant zette, was het een kwestie van tijd voordat de andere sportwagenreeks aan de beurt was. De Boxster en Cayman moeten eveneens aan de turbolader. Ze werden omgedoopt in 718 Boxster en 718 Cayman.

Wellicht is de stap die bij de Boxster en Cayman wordt gemaakt nog wel erger dan bij de 911. Daar zijn alleen turbo's gekomen, bij de 718's zijn we ook nog eens twee cilinders kwijt! Niet langer zescilinder boxermotoren, maar viercilinderboxers met een turbo. Een terrein waar Subaru dus niet langer het alleenrecht heeft. De gewone Boxster krijgt een 2.0-litermotor met 300 pk, wij reden de 718 Boxster S die een 2,5 liter motor heeft kregen met 350 pk. Goed voor een sprint naar 100 km/h in iets meer dan 4 tellen. Dat is serieus snel en weer een halve tel vlotter dan voor de facelift.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe klinkt het? En daar kunnen we zowel positief als negatief op antwoorden. Positief is dat het een van de beste geblazen viercilinders is qua sound. Concurrenten op dat vlak moeten enkel worden gezocht in auto's als de Alfa 4C. De boxerroffel is goed hoorbaar en zeker bij hoge toeren lijkt die wat op de sound van een vijfcilinder. En toeren maakt de motor wel. Turbo of niet, je kunt gewoon tot 7.500(!) toeren doortrekken, wat ook de geluidsbeleving ten goede komt. Bovenin klinkt gewoon zo'n lekkere snerp. (luister hier!) De negatieve kant is dat Porsche er duidelijk werk van heeft gemaakt de motor indrukwekkend te laten klinken door het geluidsniveau op te voeren. De boxer dreunt en knalt en de uitlaat ploft dat het een lieve lust is. Maar dat is altijd nog wat anders dan de zuiverheid van de atmosfersiche zescilinder die we voorheen hadden. Die was puurder en verfijnder. En dat merk je aan de hoogte van je mondhoeken als je op het gas gaat.

Lees de volledige rij-impressie waarin we dieper ingaan op de rij-eigenschappen in AutoWeek nummer 15 die woensdag 13 april verschijnt. Een videoverslag volgt snel op deze site.

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.