Gereden: Peugeot 607

Peugeot 607
Peugeot 607Peugeot 607Peugeot 607Peugeot 607Peugeot 607Peugeot 607
Begin volgend jaar brengt Peugeot z'n licht gefacelifte 607 op de markt. Belangrijkste nieuws; een nieuwe krachtige, ja zelfs sportieve diesel.
Begin volgend jaar brengt Peugeot z'n licht gefacelifte 607 op de markt. Belangrijkste nieuws; een nieuwe krachtige, ja zelfs sportieve diesel.

Op een provinciale weg hangen we achter een vrachtauto. Dat schiet niet op. Als de linker weghelft vrij is beginnen we aan onze inhaalactie. Daar heeft deze grote middenklasse limousine van het leeuwenmerk niet de minste moeite mee. Gas erop en hij flitst langs een vrachtwagen met aanhanger. De 2.7-liter diesel is altijd gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Die doet z'n werk perfect. Als het gas er gedecideerd op gaat, schakelt hij razendsnel en schokvrij terug; het motortoerental gaat in rap tempo omhoog en in een vloek en een zucht zijn we onze voorligger voorbij.
Het is bepaald geen kinderachtige machine in het vooronder van deze grote Peugeot. Uit een inhoud van 2.721 cc haalt hij 204 pk vermogen en, nog belangrijker, een koppel van niet minder dan 440 newtonmeter. Om dat voor elkaar te krijgen is de door PSA (Peugeot – Citroën) en Ford samen ontwikkelde V6 uitgerust met, om te beginnen, twee bovenliggende nokkenassen per cilinderrij die in totaal 24 kleppen bedienen. Voor elke cilinderrij is er ook een turbocompressor met – elektronisch gestuurde - verstelbare schoepen. Vanzelfsprekend is er common-rail brandstofinspuiting toegepast en die inspuiting wordt, aangestuurd door het motormanagement, piëzo-elektrisch geregeld. Dat maakt het mogelijk de brandstof in heel nauwkeurig gedoseerde porties in te spuiten. Ook niet oninteressant; voor het motorblok werd gietstaal gebruikt dat rijk is aan grafiet, waardoor het blok lichter kon uitvallen.
Negen dempingskarakteristieken
De nieuwe diesel geeft de 607 een top van 230 en een acceleratie 0-100 in 8,7 seconden. De Peugeot 607 is een comfortabele reisauto. Een belangrijke bijdrage aan dat comfort wordt bij de zescilinders geleverd door elektronisch geregelde, variabele schokdemping die op elke demper afzonderlijk werkt. Het systeem kent niet minder dan negen verschillende dempingskarakteristieken. Bij de keuze van zo'n karakteristiek houdt de elektronica rekening met zowel de rijstijl van de bestuurder als de toestand van het wegdek. Bovendien wordt de demping aangepast aan de belading en aan de belasting van elk wiel afzonderlijk. Dat resulteert inderdaad in een duidelijk op comfort afgestemd rijkarakter. Iets sportiever kan ook; simpelweg door op de toets te drukken waarmee je de sportstand inschakelt. Ook bij de keuze van het karakter van de besturing is er zonder meer voor gekozen de bestuurder het leven makkelijk te maken. Bij versies met V6 motoren kun je ook wat meer weerwerk krijgen, want als je de sportstand van het veersysteem in werking stelt, houdt de elektronica die de besturing regelt, ook dáár rekening mee.
Het volledige verslag van de rit met de nieuwe Peugeot 607 lees je in AutoWeek 53, die woensdag 22 december verschijnt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.