Gereden: Peugeot 107

Gereden: Peugeot 107
Toyota en PSA (Peugeot en Citroën) ontwikkelden een heel compact modelletje. De versies van Toyota en Citroën zijn bij ons al op de markt. Op de kleine Peugeot – de  107 – moeten wij in Nederland wachten tot eind 2005.
Toyota en PSA (Peugeot en Citroën) ontwikkelden een heel compact modelletje. De versies van Toyota en Citroën zijn bij ons al op de markt. Op de kleine Peugeot – de  107 – moeten wij in Nederland wachten tot eind 2005. De Peugeot 107 1.4 HDi laat duidelijk horen dat hij een zelfontbrander in het vooronder heeft. Het 'motorengamma' voor het door Toyota en PSA samen ontwikkelde subcompacte model bestaat uit twee machines. Een daarvan, een 998 cc driecilinder benzinemotor, komt van Toyota. Hij levert 68 pk vermogen en 93 Nm koppel; geeft de auto een top en van 157 km/h en laat hem in 13,7 s van nul naar honderd optrekken. De ander, een viercilinder 1.398 cc diesel, wordt geleverd door Peugeot. Met die 54 pk zelfontbrander onder de kap kan de 107 een top van 154 km/h halen. De tijd die de 107 1.4 HDi nodig heeft om vanuit stilstand naar honderd op te trekken - 15,6 seconden – belooft niet veel goeds. Maar in het dagelijkse verkeer valt het mee. Handig is de standaard elektrische snelheidsafhankelijke  stuurbekrachtiging van de 107. Het onderstel, heeft een stevige afstemming, waar toch ook nog voldoende comfort in zit ingebouwd. Elke 107 heeft ABS én Cornering Stability Control. ESP is tegen meerprijs leverbaar. In plaats van met een handgeschakelde vijfbak kan de 107 met benzinemotor ook worden uitgerust met een elektronisch geregelde (2Tronic) versnellingsbak. De basisuitvoering – de XR – is natuurlijk voorzien van airbags voor bestuurder en bijrijder. De XS krijgt ook zijairbags mee. Als extra zijn die airbags ook op de XR leverbaar. Gordijnairbags zijn op alle twee de uitvoeringen een optie. En nu we het toch over de utrusting hebben; een en hoogte verstelbaar stuur is altijd standaard. Kies je voor de XS, dan zijn ook zaken als elektrisch bedienbare ruiten vóór; centrale portiervergrendeling met afstandsbediening; een in delen neerklapbare rugleuning achter en twee hoofdsteunen achter bij de prijs inbegrepen. Nederland zal nog tot eind 2005 op de Peugeot 107 moeten wachten. De dieselmotor wordt pas in de tweede helft van 2006 verwacht.

Prijzen Peugeot 107
XR 1.0 3-deurs: € 9.840
XS 1.0 3-deurs: € 10.690
XS 1.0 2Tronic 3-deurs: € 11.390
Meerprijs 5-deurs: € 350

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 28 (5-12 juli).