Gereden: Opel Zafira Tourer
Voor iedereen die de nieuwe Astra of de Opel Insignia kent, is de Zafira Tourer, zoals de nieuwe generatie van Opels MPV heet, een feest der herkenning. Het dashboard komt bijna een op een uit de Insignia en ook de bediening voelt allemaal erg als in de andere nieuwe modellen van Opel. Dat betekent dat het door de vele knoppen op de middenconsole in het begin even zoeken is, maar de ergonomie blijkt wel te kloppen. Alle gadgets van de Insignia zijn ook meegekomen. Denk bijvoorbeeld aan het Opel-eye dat verkeersborden herkent en een nieuwe versie van het goede adaptive forward lighting.
Het sterke punt van de vorige Zafira's, de flexibiliteit van de auto, is gebleven. Binnen een handomdraai maak je van de auto een comfortabele vier(!)zitter of juist zevenzitter, of klap je de stoelen allemaal om zo ruim 1.800 liter bagageruimte (met vlakke laadvloer) te creëren. Los daarvan barst de auto van de opbergvakken overal. Het onderstel is redelijk stevig maar nooit echt oncomfortabel tenzij je de sportknop van het optionele flexride systeem indrukt. De auto beschikt over de vooras van de Insignia en de achteras van de Astra, wat leidt tot een zeer solide en prettige rij-eigenschappen. Vooral op dit punt is het duidelijk een forse stap voorwaarts ten opzichte van de vorige Zafira. De 2.0 CDTi dieselmotor blijft een minpunt. Hij dreunt nog flink en is wat onbehouwen, terwijl de concurrentie (Peugeot, Ford, Renault) fluisterstille en soepele dieselmotoren in de aanbieding heeft.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 43, die woensdag 26 oktober verschijnt.