Gereden: Opel Insignia 2.0 CDTI

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTi
Zonder er al te veel ophef over te maken, heeft Opel opnieuw een 'fluisterdiesel' aan haar motorengamma toegevoegd. Is de nieuwe tweeliter dieselmotor echt zo stil als de marketeers ons willen doen geloven?

Eerlijk is eerlijk, bij Opel is het roer drastisch omgegaan op motorengebied. Het merk had enige tijd terug nog een achterstand en bouwde vooral motoren die het beloofde aantal pk's niet leken te leveren, maar de laatste tijd lanceert het de ene na de andere fijne nieuwe krachtbron. En die laatste term mag je in het geval van de 170 pk sterke tweeliter CDTI waarmee de Insignia per direct wordt geleverd gerust letterlijk nemen.

Zodra de naald van de toerenteller net de 1.000 tpm passeert, reageert de motor al onmiddellijk op het gaspedaal. Hoewel het motorblok in grote lijnen identiek is aan dat van de oude tweeliter CDTI, is 95 procent van de onderdelen nieuw of vernieuwd. Dat vertaalt zich vooral uit in een mooiere loop, iets waarin de 2.0 CDTI tot op heden niet bepaald uitblonk.

Wanneer je hem start, kun je het traditionele dieselgenagel nog enigszins horen, maar als de motor op temperatuur is, is de benaming 'fluisterdiesel' eigenlijk best op zijn plaats. Bij 130 km/h in de zesde versnelling draait de motor maar net iets meer dan 2.000 tpm, waardoor de kilometers comfortabel en geruisloos onder je door glijden. Hier is de Insignia dan ook helemaal in zijn element, mede met dank aan de comfortabele vering. Op bochtige wegen zitten zijn hoge gewicht en wat indirecte, kunstmatig aanvoelde besturing hem een beetje in de weg.

De volledige rij-impressie met de Opel Insignia 2.0 CDTI lees je binnenkort in AutoWeek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.