Gereden: Nissan NV200 1.5 dCi 90 pk Acenta

Nissan NV200 1.5 dCi 90 pk Acenta
Nissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk AcentaNissan NV200 1.5 dCi 90 pk Acenta
De Nissan NV200 is een mondiaal fenomeen. In Japan is het onder meer een elektrische personenbus, in New York een taxi. Een model dat wereldwijd carrière wil maken, kan meestal onmogelijk naar ieders smaak de ideale maten hebben. In het geval van de NV200 levert het bereikte compromis toch een heel aardige bestelauto op.

De maatvoering van de Nissan NV200 is anders dan we van compacte bestellers gewend zijn. Met een lengte van 440 cm is de NV200 maar twee decimeter langer dan een Kangoo, maar kan hij onevenredig veel meer goederen verstouwen: de laadruimte meet 4,2 versus 3,0 kuub. Zelfs de Kangoo Maxi, die op zijn beurt weer 20 cm langer is dan de NV200, komt niet verder dan een laadvolume van 4,0 m3.

Qua laadvermogen doet de NV200 bovendien niet onder voor die extra lange Fransoos, want beide zitten op (krap) 800 kg. De laadruimte, met een lengte van 205 cm, is standaard wat zuinigjes aangekleed, maar wel mooi recht van vorm en goed bereikbaar. De testauto had de optionele schuifdeur links: ideaal. Ronduit link zijn de slotvangers op beide achterdeuren, die op ooghoogte zijn aangebracht. Als scherpe klauwen wachten ze geduldig op het moment dat je je hoofd ertegen stoot.

Draaicirkel

Nissan heeft z'n best gedaan op de styling van het interieur. We tellen op z'n minst drie tinten grijs en genoeg bakken en vakken voor dagelijkse dingetjes. Even wennen is het gecombineerde display voor (afwisselend) toerenteller, dagteller en verbruiksmeter. De zit is niet erg comfortabel. Dat komt doordat de wagenvloer hoog is, en de stoelzitting vlak. Dat betekent knieën optrekken, richting het verstelbare stuurwiel, dat in alle standen echter de stadsbus-positie inneemt. Het sturen zelf doet de Nissan prima. Zijn draaicirkel is zo klein (10,4 m), dat we haast onder de auto gingen checken of-ie achterwielaandrijving had. Maar nee, zelfs met motor en bak (van Renault) voorin, kunnen de voorwielen enorm ver indraaien.

Oordopjes

Met de van Renault geleende 1,5-liter dCi van 90 pk en 200 Nm presteert de NV200 voldoende. Het is in de dagelijkse omgang een fijn, soepel motortje, net zoals de NV200 zich binnen de kortste keren - door zijn handzame formaat en geweldige wendbaarheid - als een fijne, compacte bestelauto laat ontdekken. Des te betreurenswaardiger is het daarom dat zijn motor (testverbruik 8,4 l/100 km) vanaf circa 100 km/h een keel van jewelste opzet. In een Kangoo is dezelfde dCi echt beduidend stiller! Daarom geldt voor de Nissan NV200 een belangrijk voorbehoud: gebruik hem vooral lokaal, want lange snelwegritten zijn minder aan hem besteed. Maar verder: een bestelauto die meer fans verdient, zeker gezien zijn verhouding tussen laadvolume/vermogen en de (actie)prijs van net geen 12 mille voor de aangeklede Acenta-versie. Onderhandel je er toch gewoon oordopjes bij?

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.