AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Nieuwe Volkswagen Passat

  • Autonieuws
21 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In middenklasseland staat een storm op uitbreken. Want naast alle écht nieuwe auto's die eraan zitten te komen (Laguna, Mondeo, C5 etc) is ook de marktleider, de Volkswagen Passat, vernieuwd. Is nieuw ook beter...?

Frisse wind

In middenklasseland staat een storm op uitbreken. Want naast alle écht nieuwe auto"s die eraan zitten te komen (Laguna, Mondeo, C5 etc) is ook de marktleider, de Volkswagen Passat, vernieuwd. Is nieuw ook beter...?

Tekst Bas Heideman, foto's Louis Blom

"Goh!" jubelden we in de rubriek Journaal toen de foto"s van de nieuwe Volkswagen Passat binnenkwamen. "Eindelijk een facelift waarbij je kunt zíen dat er iets veranderd is!" Kun je nagaan hoe diep wij, of liever de facelift-gevers van autoland, inmiddels gezonken zijn. Want wie een nieuwe Passat voor het eerst en profil ziet, heeft alleen de chroomlijst rond de ramen die hem vertelt dat dit toch echt een nieuwe is. Nou zijn we niet helemaal eerlijk, want het front van de Passat is ingrijpender veranderd dan het profiel doet vermoeden. Laten we meteen maar een nieuw woord op u loslaten: de Volkswagen Passat is verAudiseerd. De nieuwe, een stuk langere neus (er moet op termijn immers ook een V8 in passen...), met dat chroom rond de grille, de smalle koplampen, de twee vouwen in de motorkap die tot helemaal onderin de voorspoiler doorlopen, en de bijna luxaflex-achtige hoeveelheid openingen in die voorspoiler - het doet allemaal erg aan VW"s duurdere broertje denken.

Gefeliciteerd!

Dat is op zich geen toeval: de doelstelling was dat de Passat een wat luxere uitstraling moest krijgen, en dan hoeven ze in Wolfsburg voor de broodnodige inspiratie niet ver in het concern om zich heen te kijken. Oh, ze ontkennen het van harte, hoor: de ontwerpers staan en masse "nee" te schudden en om het hardst te roepen dat de Audi- en VW-ontwerpafdelingen geheel onafhankelijk van elkaar werken en zoiets als concerndesign niet bestaat. Maakt ook allemaal niet uit: u hebt zelf ogen in uw hoofd en als u van plan was een Passat te kopen of leasen, dan weet u zelf ook wel dat u in een "mini-Audi" gaat rijden. Alvast gefeliciteerd.
Hoe dan ook, het Passat-front ziet er weer vers, degelijk en krachtig uit, en op de een of andere manier komt dat in het echt beter over dan op de foto"s. Aan de achterkant zijn de wijzigingen kleiner: de blikvangers zijn de achterlichtunits, die bestaan uit één groot vlak, met twee "bolletjes" die optisch van elkaar gescheiden worden door kek vormgegeven achteruitrijlampen. Niet schokkend, wel fris.

Toch typisch Passat

Van binnen werd de Passat ook up-to-date gebracht - en hoe doen ze dat bij Audi? Juist: onder meer door alu ringen rond de meters, met tussen de twee grootste meters een displaytje voor wat secundaire gegevens of eventueel navigatie-informatie. Daarnaast was het vooral voor de Amerikaanse markt van levensbelang dat er een paar joekels van bekerhouders kwamen. De handrem werd daartoe wat naar links verplaatst, zodat er daarnaast plaats voor twee bekerhouders gecreëerd werd. Achter die houders zit nu een verschuifbare middenarmsteun. Verder verscheen in de duurdere uitvoeringen een groot display in de middenconsole, waarop boordcomputer-, audio- en navigatie-informatie af te lezen is. En mede door oude Passat-successen als die lamel-achtige ventilatieroosters, ziet het er allemaal tóch typisch Passat uit.

Oeps...

Belangrijker dan al deze wijzigingen zijn de motoren: daar veranderde behoorlijk wat. Benzine-basis is de vernieuwde 1.6 van 102 pk. De gewone 1.8 verviel, daarvoor is er nu een tweeliter van 115 pk. Daarna komt de 1.8 Turbo, waar niets aan veranderde. Ook de V5-motor werd vernieuwd (kreeg o.a. vier kleppen per cilinder), waardoor hij 20 pk extra levert en 0,3 liter per 100 km minder verbruikt. De top blijft de V6, die voortaan staandaard de 4Motion vierwielaandrijving krijgt. Ook op dieselgebied ging het een en ander om. Vergeet de 90, 110 en 115 pk-TDI"s - dat blijven 1.9"s, maar ze leveren dankzij pompverstuivertechniek nu 100 pk en 130 pk. We hebben ze beide gereden en de trekkracht is weer zwaar indrukwekkend. We dachten eerst het 130 pk-exemplaar in handen te hebben en waren daar allesbehalve ontevreden over - scheppen trekkracht en altijd wat over. Typisch gevalletje van "oeps" toen ons bij het inleveren van de sleutels gevraagd werd "of we dan nu misschien de 130 pk-variant wilden proberen?" Maar dit was toch..? Nee meneer: deze heeft óók een rode D en een rode I, maar toch echt maar 100 pk. Juist. Doe maar dan...

Waar moet dat heen?

En inderdaad: waar de 100 pk-versie ophoudt, begint de 130 pk-versie doodleuk opnieuw. Wát een beul is die motor zeg! Om u een idee te geven: het koppel, de trekkracht dus, van een Porsche Boxster bedraagt 245 Nm. Een 911 zit op 350 Nm. En zo"n simpele Passat diesel gooit er tussen neus en lippen door zomaar 310 Nm uit. Aargh! Waar moet dat heen? Betekent dus dat je om "m een steile heuvel op te krijgen, alleen de boel in 1 hoeft te zetten en de koppeling omhoog moet laten komen. De rest doet "ie vanzelf - stationair, dus. En dan tóch gemiddeld maar 5,6 l/100 km verbruiken... Ongelooflijk. Wel blijven we vinden dat die TDI"s bij accelereren nogal érg nadrukkelijk van zich laten horen, en dat ze daarbij ook zo ontzettend chagrijnig klinken. Maar ja, je kunt blijkbaar niet alles hebben. Overigens is het, zeker bij dit soort koppels, niet onprettig dat alle Passats voortaan standaard over het stabiliteitsprogramma ESP beschikken - bij de rijstijl die al dat motorgeweld oproept, kón je het nog wel eens nodig hebben. Ook standaard op alle Passats is vanaf heden trouwens een boordcomputer en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Dat u het maar weet.

Blokje om

Het kan overigens nóg erger, want ook de V6 TDI van 150 pk blijft in het programma. Standaard is daar een handmatige zesbak aan gekoppeld, maar een vijftraps Tiptronic kan ook, net als vierwielaandrijving. Ook met de nieuwe tweeliter benzinemotor hebben we een blokje om gereden: hij is niet overbemeten maar ook verre van "underpowered" en voldoet uitstekend om de bepaald niet lichte Passat vooruit te krijgen. Ook deze motor vonden we wat aan de lawaaiige kant, maar dat zou goed te maken kunnen hebben met het feit dat het onderstel fluisterstil is en van buiten maar weinig geluid doordringt - dan lijkt een motor al gauw een herrieschopper.
"t Is en blijft een heerlijke auto, zo"n Passat. Hij veert en dempt voorbeeldig, stuurt wat vaag rond de middenstand maar verder uitstekend, zit goed, biedt veel ruimte en een werkelijk enorme keus aan motoren en uitrustingsniveaus en opties. Zelfs zonnecellen in het schuifdak, wier energie het interieur van een geparkeerde Passat "alvast" voor u kunnen koelen, behoren tot de mogelijkheden. De nieuwe Passat staat eind november in de showroom bij u op de hoek.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Volkswagen

Uitgelicht aanbod

    1.0 TSI 95pk Life Executive

    Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95pk Life Executive

    • 2020
    • 13.350 km

    € 24.750

    1.0 move up! BlueMotion

    Volkswagen Up! 1.0 move up! BlueMotion

    • 2012
    • 87.708 km

    € 5.500

    Variant 1.9 TDI Comfortline BlueMotion Btw

    Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI Comfortline BlueMotion Btw

    • 2009
    • 296.652 km

    € 2.950

Meer Volkswagen occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Soms weet je niet hoe een Klokje Rond-aflevering gaat lopen. Bij een auto die al veertien jaar...

Lees meer
Kia e-Niro vs. Volkswagen ID.4 - Dubbeltest

Kia e-Niro vs. Volkswagen ID.4 - Dubbeltest

130

Als Volkswagen met een op zichzelf staand, relatief betaalbaar elektrisch model op de markt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo toont facelift-koplamp

    Volkswagen Polo toont facelift-koplamp

    14
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    34
    • 18 april 2021
  • Autonieuws
    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    51
    • 17 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    44
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    78
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    43
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels compenseren

    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels...

    57
    • 13 april 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo toont facelift-koplamp

    Volkswagen Polo toont facelift-koplamp

    14
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    34
    • 18 april 2021
  • Autonieuws
    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    51
    • 17 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    44
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    78
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    43
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels compenseren

    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels...

    57
    • 13 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep