Gereden: nieuwe Renault Master

Renault Master
Tegelijk met de nieuwe Trafic en Vivaro introduceren Renault en Opel een opgefriste reeks motoren voor de Movano en Master. Renault monteert deze als enige achter een nieuw ontworpen neus. De Master was als Twin Turbo met 165 pk beschikbaar voor een eerste rij-indruk.

De Master is alweer vier jaar in zijn huidige vorm leverbaar. De bestelwagen die Renault samen met Nissan en Opel in Frankrijk bouwt, draagt flink bij aan het succes dat Renault in Europa heeft; het merk is in ons werelddeel al zestien jaar achtereen het grootste bestelautomerk. Een positie waarvan de in Nederland populairste merken Volkswagen en Mercedes-Benz alleen maar kunnen dromen. Renault is bij ons de nummer 3.

De eerder toegepaste 2,3-liter viercilinder is voortaan in vier vermogensvarianten leverbaar: als dCi 110 (285 Nm) en dCi 125 (310 Nm) met een enkele turbo en als dCi 135 (340 Nm) en dCi 165 (360 Nm) met twee turbo's. De aanpassingen aan het blok zijn groot van aantal - er werden maar liefst 212 onderdelen vernieuwd. Nieuw is onder meer de verhoogde inspuitdruk, die de dieselbrandstof voortaan met 2.000 bar de verbrandingskamers injaagt. Daarnaast zijn de warmtehuishouding en geluidsreductie verbeterd. De belangrijkste innovatie is de toepassing van een tweede turbocompressor. De eerste is voortaan een kleine turbo, die bij lage toerentallen voor de geforceerde cilindervulling zorgt, waarna de grote turbo het blaaswerk bij hogere toerentallen overneemt. Behalve meer trekkracht leveren de turbo's volgens de fabrikant een lager verbruik op; de versie met 165 pk zou met 1,5 l/100 km de grootste verbetering realiseren (in vergelijk met de oude dCi 150, die alleen als Quickshift-automaat leverbaar blijft).

Fluitconcert

Een vlotte rit met de nieuwe Master dCi 165 Twin Turbo wijst in de eerste plaats uit dat deze bestelauto bepaald geen geheim maakt van zijn dubbel geblazen dieselmotor: het tweetraps blaasorkest brengt een indrukwekkend fluitconcert ten gehore - alsof je met een Renault 5 Turbo van begin jaren tachtig over een rallyproef boendert! Het hitsige gefluit en gesis is om deze (nostalgische) reden voor 'technische oren' wel vermakelijk om naar te luisteren. Het past ergens ook wel bij het gretige karakter van het blok, dat de grote besteller volgens fabrieksopgave in 12,0 seconden van 0 naar 100 km/h weet te sleuren. Werkelijk irriteren doen motor- en turbogeluid gelukkig niet, zodat ook bestuurders die geen warme herinneringen aan Renaults autosportverleden koesteren (fluitend) van de toegenomen kracht en souplesse kunnen genieten. De nieuwe motoren hebben geen invloed op de verdere specificaties van de Master. Ander technisch nieuws is er wel, in de vorm van een nieuwe generatie ESP met aanvullende veiligheidssystemen. Voorbeelden zijn Extended Grip (anti-slipregeling voor de aangedreven wielen, handig op modderige bouwterreinen), Hill Start Assist, Trailer Swing Control en - overgenomen van de Trafic - de Wide View spiegel in de zonneklep aan passagierszijde die een stuk dode hoek elimineert. De nieuwe Master is leverbaar vanaf € 19.900 voor de dCi 110 Générique in L1H1 uitvoering. De dCi 165 is er vanaf € 25.090.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.