AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Morgan Roadster
Een grote schok onder Morgan-liefhebbers: er prijkt een nieuwe naam op de prijslijst. Maar is de nieuwe Roadster niet gewoon de Plus Eight de we al sinds 1968 kennen? Ja en nee.
Een grote schok onder Morgan-liefhebbers: er prijkt een nieuwe naam op de prijslijst. Maar is de nieuwe Roadster niet gewoon de Plus Eight de we al sinds 1968 kennen? Ja en nee.
Wijzigingen in de wet en het uit productie nemen van motoren, was voor Morgan de reden om iets aan de auto te veranderen. Chassis en koetswerk zijn op wat kleine retouches gelijk aan de auto met de Rover V8 onder de tweedelige motorkap. Alleen de achtpitter is bedankt voor z'n diensten en heeft plaats moeten maken voor de drieliter V6 uit de Ford Mondeo ST220. De Plus Eight is niet meer.
Doordat de ST220-motor twee cilinders minder heeft kan de naam Plus Eight niet gehandhaafd worden. Dan toch gewoon Plus Six? Nee, dat klinkt toch een stuk minder en dát kan natuurlijk niet wanneer je bedenkt dat het vermogen is gestegen van de 190 pk die de oude 3,9 liter V8 leverde naar 226 pk die de frisse Ford-motor produceert. Voor de oude, al 36 jaar vertrouwde naam had er weer een V8 gebruikt moeten worden.
Doordat de ST220-motor twee cilinders minder heeft kan de naam Plus Eight niet gehandhaafd worden. Dan toch gewoon Plus Six? Nee, dat klinkt toch een stuk minder en dát kan natuurlijk niet wanneer je bedenkt dat het vermogen is gestegen van de 190 pk die de oude 3,9 liter V8 leverde naar 226 pk die de frisse Ford-motor produceert. Voor de oude, al 36 jaar vertrouwde naam had er weer een V8 gebruikt moeten worden.
Direct geconfronteerd
Doordat er weinig is dat je van de motor scheidt, word je direct geconfronteerd met z'n sportieve geluid. Het is indringender dan in de Mondeo, niet aan de laatste plaats doordat de uitlaat de verbrandingsgassen net iets vrijer de wereld inblaast dan bij de middenklasser van Ford het geval is: de V6 laat horen dat hij er zin in heeft.
Om te onderstrepen dat de Ford-V6 prima op z'n plek is, claimt Morgan dat de Roadster in staat is om de sprint van nul naar honderd in 4,9 seconden af te leggen. En dat is toch net even sneller dan de Plus Eight die in z'n laatste dagen 5,6 tellen nodig had. Als topsnelheid geven de mannen uit Malvern voor de Roadster 215 km/h op.
Doordat er weinig is dat je van de motor scheidt, word je direct geconfronteerd met z'n sportieve geluid. Het is indringender dan in de Mondeo, niet aan de laatste plaats doordat de uitlaat de verbrandingsgassen net iets vrijer de wereld inblaast dan bij de middenklasser van Ford het geval is: de V6 laat horen dat hij er zin in heeft.
Om te onderstrepen dat de Ford-V6 prima op z'n plek is, claimt Morgan dat de Roadster in staat is om de sprint van nul naar honderd in 4,9 seconden af te leggen. En dat is toch net even sneller dan de Plus Eight die in z'n laatste dagen 5,6 tellen nodig had. Als topsnelheid geven de mannen uit Malvern voor de Roadster 215 km/h op.
Handen en voeten
Je hebt werkelijk handen en voeten nodig om de Morgan op de weg te houden. Het is pure noodzaak om alert te blijven, een auto voor sufferds is de Roadster geenszins. Dit wordt nog eens onderstreept door het ontbreken van hulpsystemen zoals ABS en ESP. Ook airbags zul je tevergeefs zoeken. Waar je wel over beschikt is een starre achteras met bladveren. Deze constructie dateert uit het begin van de vorige eeuw.
Voor de 77.995 euro die de Roadster kost, heb je bijvoorbeeld ook een Porsche Boxster, een strak sturende machine. Maar ja, dan praat je over auto's die een ander soort emotie bieden, veel verfijnder, en missen wat de Morgan wel biedt: geklapper, gerammel, gegier en het gebulder van de rijwind op je trommelvliezen.
Je hebt werkelijk handen en voeten nodig om de Morgan op de weg te houden. Het is pure noodzaak om alert te blijven, een auto voor sufferds is de Roadster geenszins. Dit wordt nog eens onderstreept door het ontbreken van hulpsystemen zoals ABS en ESP. Ook airbags zul je tevergeefs zoeken. Waar je wel over beschikt is een starre achteras met bladveren. Deze constructie dateert uit het begin van de vorige eeuw.
Voor de 77.995 euro die de Roadster kost, heb je bijvoorbeeld ook een Porsche Boxster, een strak sturende machine. Maar ja, dan praat je over auto's die een ander soort emotie bieden, veel verfijnder, en missen wat de Morgan wel biedt: geklapper, gerammel, gegier en het gebulder van de rijwind op je trommelvliezen.
De complete rij-impressie van de Morgan Roadster lees je in AutoWeek 49 die woensdag in de winkels ligt.
Plaats een reactie