Gereden: Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV
We wisten al meer dan een jaar dat hij er aan zat te komen en nu is hij er dan echt: de plug in hybrid-variant van de Mitsubishi Outlander. En zeg je plug in, dan zeg je belastingvoordeel.

En hoe? De vroege bestellers hebben hun halfelektrische SUV binnenkort voor de deur en hoeven geen fiscale bijtelling te betalen. En in de brochure lezen we dat de grote, zware Outlander slechts 1,9 l/100 km verbruikt. Nou, dat is natuurlijk een sprookje, dat weet Mitsubishi zelf ook. Die fraaie waarde haalde de auto tijdens de standaard Europese rijcyclus waarin het normverbruik wordt vastgesteld.
Maar hoe rijdt deze hybride nu eigenlijk? En hoe lang duurt het voordat de accu's bijna leeg zijn en de verbrandingsmotor (een tweeliter viercilinder) in actie komt? En wat is het praktijkverbruik? Op al die vragen krijgen we een antwoord tijdens een eerste kennismaking in het (overigens adembenemend mooie) achterland van het Spaanse San Sebastian. We kunnen in ieder geval vaststellen dat de Outlander PHEV over een zeer ingenieuze aandrijflijn beschikt (zonder versnellingsbak, heel bijzonder) en bij snel accelereren een flinke motorbrul opzet (zoals bij een auto met CVT). Maar bij normaal optrekken en bij constante snelheden is hij stil, opvallend stil zelfs. En na een kleine driehonderd kilometer rijden, verdeeld over twee dagen en met een start met vol accupakket, zijn we voorzichtig positief over het te verwachten praktijkverbruik.

Meer over de techniek, onze rijervaringen en ons verbruik leest u in AutoWeek nummer 46, die vanaf woensdag 13 november in de winkel ligt.

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.