We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Op het eerste gezicht lijkt de vernieuwde Mini erg op het vorige model. Toch zijn er ingrijpende wijzigingen doorgevoerd. Na een korte kennismaking in augustus op het circuit van Zandvoort, kregen we nu de kans om de nieuwe Cooper S in Spanje uitgebreider aan de tand te voelen.
Op het eerste gezicht lijkt de vernieuwde Mini erg op het vorige model. Toch zijn er ingrijpende wijzigingen doorgevoerd. Na een korte kennismaking in augustus op het circuit van Zandvoort, kregen we nu de kans om de nieuwe Cooper S in Spanje uitgebreider aan de tand te voelen.
Met name onderhuids veranderde er het nodige. De belangrijkste wijziging betreft de mechanische stuurbekrachtiging, die het elektrohydraulische systeem van het oude model vervangt. Op papier een ingrijpende verandering, maar in de praktijk merk je nauwelijks verschil.
Een andere wijziging betreft de motoren. De Cooper krijgt een nieuwe 1.6 met 120 pk, de door ons gereden Cooper S krijgt diezelfde gloednieuwe 1.6, alleen dan met turbo en directe benzine-inspuiting met common-rail. De motor levert 175 pk, net iets meer dan de 170 pk van de oude Cooper S.
De Cooper trekt in elke versnelling als een dolle. Wel is het jammer dat het karakteristieke mechanische gezoem van de compressor en het gepruttel van de uitlaten van het oude model zijn verdwenen.
De Cooper en Cooper S zijn vanaf 18 november leverbaar. De Cooper gaat 22.270 euro kosten. Aan de Cooper S komt een prijskaartje te hangen van 29.960 euro. Volgend jaar volgen de Mini One en de diesel.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 43 die vanaf woensdag 25 oktober in de winkel ligt