AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Mercedes SL
Ruim vijftig jaar geleden verraste Mercedes de wereld met een beeldschone, pijlsnelle sportwagen. De huidige SL is misschien niet zo exclusief als de legendarisch geworden Gullwing, maar het is wel een dijk van een auto.
Ruim vijftig jaar geleden verraste Mercedes de wereld met een beeldschone, pijlsnelle sportwagen. De huidige SL is misschien niet zo exclusief als de legendarisch geworden Gullwing, maar het is wel een dijk van een auto.
Toch wist Mercedes er nog wat dingen aan te verbeteren. Aan de buitenkant treffen we de geijkte wijzigingen aan: grille, bumper, lampen, dat soort dingen. Maar belangrijker zijn de onderhuidse aanpassingen. De 350 kreeg de V6 die we al kennen uit de SLK en de C-Klasse, en de 500 de V8 die onlangs debuteerde in de nieuwe S-Klasse.
Tijdens de twee dagen dat we de auto's ter beschikking hebben, concentreren we ons op de 350 en de 500. Die gaan samen namelijk negentig procent van de verkopen in ons land voor hun rekening nemen. Was de SL 350 voorheen ook leverbaar met handmatig bediende versnellingsbak, vanaf deze facelift is de 7G-Tronic zeventraps automaat standaard. Dus ook onze SL 350 heeft deze transmissie.
Op de kronkelende smalle bergweggetjes aan de noordkant van Mallorca is de 350 beter thuis dan zijn sterkere broer. Met de 500 ben je voornamelijk aan het remmen, terwijl je het gas in de door ochtendrijp vaak gladde haarspeldbochten met grote omzichtigheid moet doseren. Het oranje controlelampje van de tractiecontrole is bijna permanent verlicht. Krijg je echter een stuk rechte weg voor je, dan is het echt genieten van de geweldsexplosie in je rug en de machtige dreun van de machine.
De volledige rij-impressie van de Mercedes-Benz SL staat in AutoWeek 9, die op 2 maart verschijnt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
20 jaar terug
Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo
Nieuws
Ook power-plug-ins van Mercedes-AMG GT Coupé én SL zo'n €30.000 duurder
Nieuws
Mercedes-Maybach SL 680: extreem duur, maar niet de duurste ooit!
Nieuws