AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Mercedes ML 450 Hybrid
29
Mercedes had tijdens de New York Auto Show de nieuwe ML 450 Hybrid buiten het beursgebouw klaarstaan voor een proefrit door Manhattan. Een ideale gelegenheid om in het drukke stadsverkeer kennis te maken met de voordelen van deze hybride SUV die speciaal voor de VS en Canada ontwikkeld is.
De avondspits in dit drukste gedeelte van New York is losgebarsten. We rollen van verkeerslicht naar verkeerslicht. Bijna telkens geheel op elektrische kracht, dus nagenoeg zonder geluid. Tot 50 km/h kan deze parallelhybride geheel elektrisch rijden, mits de accu's zijn opgeladen. Aan opladen komt de ML 450, die de V6 benzine van de ML 350 heeft, gecombineerd met twee elektromotoren, nauwelijks toe. Dat gebeurt meer bij het vaart minderen bij het rijden op snelheid, maar in dit sukkelende stadsverkeer niet. Geef je flink gas dan voel je heel soepel de V6 benzine bijspringen. Op een display zoals ook andere hybrides die hebben, zie je hoe de aandrijfkrachten geregeld worden en waar ze vandaan komen. Ook over de hoeveelheid lading van de accu's houdt het scherm je op de hoogte. De ML 450 Hybrid rijdt eigenlijk zoals elke hybride. Bij het starten hoor je niets, laat je de auto rollen nog steeds niets, alleen wanneer de benzinemotor bijspringt hoor je wat geluid. De inzittenden op de achterbank zullen bij het wegrijden wat geluiden van onder hun voeten horen, je merkt dat er heel wat geregel plaatsvindt onder de wagenbodem.
Samenwerking met GM
Het zogenaamde two mode hybridsystem is in samenwerking van GM, BMW en Chrysler ontwikkeld. Twee compacte elektromotoren die dicht bij de motor en de continu variabele transmissie geplaatst zijn, zorgen of voor volledig elektrische aandrijving (tot 50 km/h) of voor ondersteuning bij het rijden op de V6 benzinemotor. Die laatste levert 275 pk, de eerste elektromotor, die het dichtst bij de verbrandingsmotor zit, genereert 83 pk. Deze speelt vooral een rol wanneer de bestuurder vermogen verlangt. De tweede elektromotor levert 80 pk en komt in actie bij het wegrijden en zorgt voor een boost indien nodig. Overigens beschikt de ML 450 Hybrid nog niet over de lithium-ion batterijen waarmee Mercedes de S 400 Hybrid gaat leveren, de hybride SUV heeft nog nikkelmetaal accu's. Deze zitten onder de bagageruimte. Door de plaatsing van de twee elektromotoren bij de verbrandingsmotor heeft de hybride ML een iets hogere motorkap, verder herken je de auto alleen aan het typeplaatje achterop, en de plaatjes met de tekst BlueEfficiency op de zijkant. 4Matic vierwielaandrijving heeft de auto uiteraard.
Bijna 1 op 11
Natuurlijk is de ML 450 Hybrid ontwikkeld met het oog op brandstofbesparing. Zo geeft Mercedes een gemiddeld verbruik op van 1 op 10,7. Niet verkeerd voor zo'n zware SUV als deze. Maar snel is de auto dankzij de ondersteuning van de elektromotoren ook. In 8 seconden dendert hij van 0 naar 100 km/h. Mercedes biedt de ML 450 Hybrid naast de ML met Bluetec-dieseltechnologie aan in de VS, zodat het inzet op twee alternatieve aandrijflijnen. Met de ML 450 Hybrid biedt Mercedes tegengas aan de Lexus RX 450h maar ook aan auto's als de Chevy Tahoe, die je in de VS als hybride kunt kopen. Naar Europa komt deze hybride voorlopig niet, de eerste hybride Mercedes bij ons wordt de S 400 Hybrid.