AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Mercedes McLaren SLR
Mercedez-Benz en McLaren hebben samen een auto gebouwd. Het resultaat is een F1-bolide voor straatgebruik. We reden er mee in Zuid-Afrika.
Mercedez-Benz en McLaren hebben samen een auto gebouwd. Het resultaat is een F1-bolide voor straatgebruik. We reden er mee in Zuid-Afrika.
Volgas knallen we vanuit stilstand weg. Met het raam open genieten we van het gebulder van de V8, dat door de zij-uitlaten goed hoorbaar is. In 3,8 seconden rijden we al 100 km/h. In 10,6 seconden is de 200 bereikt. Het is volgens fabrieksopgave mogelijk om in 28,8 seconden de 300 km/h op de teller te krijgen, maar daar zien we vanaf. Daarvoor en voor de top van 334 km/h is het echt te druk en te onoverzichtelijk op de bochtige wegen in Zuid-Afrika.
Zoals gezegd de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren is, zoals de naam niet onverhuld laat, een product van MB en F1-partner McLaren. De motor wordt gebouwd bij AMG, de koets bij McLaren, waar de auto tevens compleet wordt geassembleerd.
Zoals gezegd de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren is, zoals de naam niet onverhuld laat, een product van MB en F1-partner McLaren. De motor wordt gebouwd bij AMG, de koets bij McLaren, waar de auto tevens compleet wordt geassembleerd.
Als basis voor de motor dient de V8 die we kennen van de E en S500. Bij AMG, MB's eigen tuningbedrijf is de motor stevig aangepakt. Het moest een V8 worden omdat een V12 niet paste. Ook voor een V10, gebaseerd op de F1-motor was niet voldoende ruimte. Want in de SLR is sprake van een middenmotor. Hij is achter de vooras geplaatst. Dat lukte met een grotere niet. Bovendien wilden de ontwerpers de krachtbron, die 232 kg weegt, zo laag mogelijk monteren. Dat draagt bij aan een goede gewichtsverdeling, hetgeen weer een positieve invloed heeft op de wegligging.
Om het uiterste uit de in 90 graden tegen over elkaar opgestelde twee cilinderrijen te persen is er tussenin een compressor geplaatst. Die compressor perst de lucht via twee watergekoelde interkoelers naar de cilinders. Daardoor is het AMG-blok in staat om bij 1.500 tpm al een koppel van 600 Nm te presenteren. Bij 2.000 tpm is dat al 700 Nm en bij een betrekkelijk rustig toerental van 3.250 kunnen we al rekenen op 780 Nm. Het aantal pk's bloeit tussen de 1.500 en 6.500 tpm op van 100 naar 626.
De automatische vijfversnellingsbak kunt je op 'M', 'C' of 'S' zetten. C staat voor Comfort, M is de stand voor handbediening en S voor bediening aan op het stuur. In die stand kun je dan weer kiezen uit Sport, Supersport of Race. In die stadia reageert de bak sneller en gaan de koppelingen sneller open en dicht. Naarmate je de stand Race dichter nadert gaat het schakelen met meer geweld en dus minder comfort.
Aan de remmen moet je wel even wennen. Zodra je het gaspedaal loslaat zet het SBC (Sensotronic Brake Control) de remklauwen klaar om de met carbon verstevigde keramische remschijven vast te grijpen. Als je je voet tegen het rempedaal houdt begint de auto meteen enorm te vertragen.
De carrosserie en het chassis zijn een geheel, waardoor we kunnen spreken van een zeer stijve auto. Daardoor heeft hij uiteraard een fantastische wegligging, maar is hij eveneens geweldig goed handelbaar. Je voelt precies waar de auto naartoe wil en kunt dus op tijd corrigeren.
Meest opvallende detail, dat ook het meeste betrekking heeft op de F1 racewagens van McLaren is de vrijwel platte onderkant van de SLR. Om dat te creëren kon het uitlaatsysteem niet tot achter door onder de auto lopen. Die zij-uitlaten is geen sier of stoere opsmuk, maar pure noodzaak. Door die constructie worden nadelige luchtwervelingen onder de auto voorkomen. De afvoer van de lucht onder de auto wordt bovendien versneld door diffusors aan de voorzijde, spoilers aan beide zijden van de achteras en een achterdiffusor die bestaat uit zes kanalen. Dat alles bij elkaar, plus de achtervleugel die bij 95 km/h automatisch omhoog komt, zorgen voor een geweldige downforce. Die vleugel komt overigens nog verder omhoog om extra downforce te geven bij het remmen.
De productie draait bij McLaren in Woking inmiddels op volle toeren. Maximaal is met van plan 3500 exemplaren te bouwen, 500 per jaar. Wie er nu een koopt moet al een paar jaar wachten. Ondanks de prijs van 614.000 euro.
Je kunt ook € 645.000 besteden. Dan krijg je een SLR met extra mooi leren bekleding. En 19 inch turbinewielen, in plaats van de 18 inch lichtmetalen velgen. De zitkuip van carbon fibre met leren bekleding wordt voor iedere koper in 5 verschillende maten geleverd. Alle wensen van de nieuwe eigenaar worden net als bij het kopen van een Maybach besproken met een PLM (Personal Liaison Manager), een uiterst gespecialiseerde verkoopmedewerker van DaimlerChrysler.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 52 (17 december).
Om het uiterste uit de in 90 graden tegen over elkaar opgestelde twee cilinderrijen te persen is er tussenin een compressor geplaatst. Die compressor perst de lucht via twee watergekoelde interkoelers naar de cilinders. Daardoor is het AMG-blok in staat om bij 1.500 tpm al een koppel van 600 Nm te presenteren. Bij 2.000 tpm is dat al 700 Nm en bij een betrekkelijk rustig toerental van 3.250 kunnen we al rekenen op 780 Nm. Het aantal pk's bloeit tussen de 1.500 en 6.500 tpm op van 100 naar 626.
De automatische vijfversnellingsbak kunt je op 'M', 'C' of 'S' zetten. C staat voor Comfort, M is de stand voor handbediening en S voor bediening aan op het stuur. In die stand kun je dan weer kiezen uit Sport, Supersport of Race. In die stadia reageert de bak sneller en gaan de koppelingen sneller open en dicht. Naarmate je de stand Race dichter nadert gaat het schakelen met meer geweld en dus minder comfort.
Aan de remmen moet je wel even wennen. Zodra je het gaspedaal loslaat zet het SBC (Sensotronic Brake Control) de remklauwen klaar om de met carbon verstevigde keramische remschijven vast te grijpen. Als je je voet tegen het rempedaal houdt begint de auto meteen enorm te vertragen.
De carrosserie en het chassis zijn een geheel, waardoor we kunnen spreken van een zeer stijve auto. Daardoor heeft hij uiteraard een fantastische wegligging, maar is hij eveneens geweldig goed handelbaar. Je voelt precies waar de auto naartoe wil en kunt dus op tijd corrigeren.
Meest opvallende detail, dat ook het meeste betrekking heeft op de F1 racewagens van McLaren is de vrijwel platte onderkant van de SLR. Om dat te creëren kon het uitlaatsysteem niet tot achter door onder de auto lopen. Die zij-uitlaten is geen sier of stoere opsmuk, maar pure noodzaak. Door die constructie worden nadelige luchtwervelingen onder de auto voorkomen. De afvoer van de lucht onder de auto wordt bovendien versneld door diffusors aan de voorzijde, spoilers aan beide zijden van de achteras en een achterdiffusor die bestaat uit zes kanalen. Dat alles bij elkaar, plus de achtervleugel die bij 95 km/h automatisch omhoog komt, zorgen voor een geweldige downforce. Die vleugel komt overigens nog verder omhoog om extra downforce te geven bij het remmen.
De productie draait bij McLaren in Woking inmiddels op volle toeren. Maximaal is met van plan 3500 exemplaren te bouwen, 500 per jaar. Wie er nu een koopt moet al een paar jaar wachten. Ondanks de prijs van 614.000 euro.
Je kunt ook € 645.000 besteden. Dan krijg je een SLR met extra mooi leren bekleding. En 19 inch turbinewielen, in plaats van de 18 inch lichtmetalen velgen. De zitkuip van carbon fibre met leren bekleding wordt voor iedere koper in 5 verschillende maten geleverd. Alle wensen van de nieuwe eigenaar worden net als bij het kopen van een Maybach besproken met een PLM (Personal Liaison Manager), een uiterst gespecialiseerde verkoopmedewerker van DaimlerChrysler.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 52 (17 december).
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz SLR McLaren Mclaren Roadster Deutsche Fahrzeug | Scheckheftgepflegt | Unfallfrei |
- 2010
- 15.573 km
€ 419.000

Mercedes-Benz SLR McLaren 5.4 V8 McLaren | Orig. NL | Nieuwstaat | Collector | BOSE
- 2006
- 30.551 km
€ 335.000

Mercedes-Benz SLR McLaren 5.4 V8 McLaren SLR Roadster, ASV geleverd en onderhouden, Uniek
- 2008
- 11.214 km
€ 525.525