Gereden: Mercedes-Benz M-klasse

Gereden: Mercedes-Benz M-klasse
Gereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasseGereden: Mercedes-Benz M-klasse
Met de M-Klasse baande Mercedes de weg voor een nieuwe rage. In enkele jaren zou de sports utility vehicle, kortweg SUV, uitgroeien tot hét statussymbool op de weg. Inmiddels is de trendsetter aan vernieuwing toe.
Met de M-Klasse baande Mercedes de weg voor een nieuwe rage. In enkele jaren zou de sports utility vehicle, kortweg SUV, uitgroeien tot hét statussymbool op de weg. Inmiddels is de trendsetter aan vernieuwing toe. Vaak worden we tijdens testritten in nagelnieuwe modellen flink nagestaard. Dat is nu niet het geval. En we weten waarom; je moet even goed kijken om de verschillen te zien met de oude M-Klasse. En die auto vind je in de chique Côte d'Azur, waar we hem uitproberen, bijna letterlijk op iedere straathoek. En toch, wie de nieuwe M wat aandachtiger bekijkt, ziet al gauw dat het wel degelijk een compleet nieuwe auto is. Hij is langer, breder en lager dan de eerste generatie. Die veranderde dimensies zijn er, samen met de vlakkere voorruit, debet aan dat hij wat ranker, minder tractor-achtig oogt. De voorzichtigheid bij het tekenen van een nieuwe M-Klasse is bewust, legt ontwerper Klaus Busse uit: "Deze auto heeft een heel herkenbaar eigen gezicht, dat wilden we zo houden."
Een nieuwe geest in een nieuw lichaam; drie van de vier motoren in de M-Klasse zijn op de schop gegaan. Zo is het afgelopen met de vijfcilinder diesel. Twee V6 common rail motoren nemen het stokje over. De 280 CDI levert 190 pk en 440 Nm. De 320 CDI, die dezer dagen zijn debuut maakt in de C-Klasse, is goed voor 224 pk en 510 Nm. Ook is er een nieuwe V6 benzinemotor; de 350 heeft 272 pk/350 Nm. Ongewijzigd is de motor in het topmodel, de ML 500: een 306 pk/460 Nm sterke V8. Geen kattenpis
We rijden eerst met de 320 CDI. De verwachtingen zijn hoog, want dezelfde motor maakt van de C-Klasse een absoluut dieselmonster. Maar ja, die M weegt een paar kilootjes meer, en dat is te merken. Niet dat de ML 320 CDI een slak is, verre van dat, maar het superioriteitsgevoel blijft achterwege. Hij komt prima mee, en that's it. Het hoge gewicht dat onlosmakelijk verbonden is met een dergelijke auto, is zelfs voor 510 Nm geen kattenpis. Het zal u niet verbazen; heel anders is dat gesteld met de ML 500. Het is een zijdezacht beest: de hamer van Donar, omkleed met een schapenvacht. Je zoeft gladjes over het asfalt, maar het gaspedaal moet je heel rustig doseren. Het vermogen van deze auto is fenomenaal, hoewel je zelfs bij vol gas geen echte duw in je rug krijgt. De massatraagheid van ruim twee ton zorgt dat zelfs de V8 net iets meer tijd nodig heeft om de versnelling in te zetten.
Wie echt ruige terreinavonturen in petto heeft, moet kiezen voor het Offroad-Pro pakket. Dit omvat onder meer een low range op de (verder identieke) 7G-Tronic, een tweetraps sper luchtvering. Hiermee kan de bodemvrijheid zonodig worden verhoogd tot 300 mm. Blijf je tijdens een klim even stilstaan, zorgt de auto er de eerste vijf seconden voor dat je niet terugrolt, hetgeen ingewikkeld tweevoets pedaalwerk overbodig maakt.
Op 2 juli staat de nieuwe M bij de Nederlandse dealers, de uitlevering begint in augustus. Prijzen
ML 350 67.950 euro

ML 500 96.000 euro

ML 280 CDI 67.550 euro
ML 320 CDI 70.800 euro
Meerprijs Off Road Pro pakket 2.710 euro De volledige rij-impressie met de nieuwe Mercedes-Benz M-klasse staat in AutoWeek 14, die woensdag 30 maart verschijnt.