Gereden: Mazda3 1.4 en CiTD

Mazda 3 Sedan
Met een 1.4i als instapper en de CiTD common rail turbodiesel is de Mazda3 op volle sterkte. We reden de twee in de omgeving van Marseille.
Met een 1.4i als instapper en de CiTD common rail turbodiesel is de Mazda3 op volle sterkte. We reden de twee in de omgeving van Marseille.

De 1.4 zestienklepper levert 84 pk en een koppel van 122 Nm, daarmee duurt het minimaal 14,3 seconden eer de 100 km/h bereikt is. Hij doet wat'ie moet doen, en op een uiterst bescheiden manier. Als je de motor onder de 3.000 tpm houdt laat hij niks van zich horen. Hij is zelfs zo stil dat bij een stationair draaiende krachtbron alleen de toerenteller aangeeft dat dit het geval is. En de prestaties? In het heuvelachtige gebied langs de Zuid-Franse kust heeft de 1.4 in de vijfde versnelling maar weinig over, veel terugschakelen heeft wel wat effect maar de motor heeft een broertje dood aan hoge toeren. Laten we daar niet te veel over muggenziften want op een vlakke weg kan de 3 prima uit de voeten met 83 pk. Je moet aan zo'n basismotor immers niet al te hoge eisen stellen. Voor de instapper met de Exclusive-uitrusting vraagt Mazda 17.000 euro en dat is een prijs die keurig overeenkomt met die van de concurrentie (Renault Mégane, Peugeot 307, Toyota Corolla, etc). De 1.4i is alleen te bestellen in combinatie met de hatchback die Mazda in Nederland Mazda3 Sport noemt.
De CiTD heeft de door PSA (Peugeot en Citroën) en Ford ontwikkelde 1.6 common rail turbodiesel onder de kap. Een krachtbron die we de komende maanden nog vaak zullen tegenkomen bij Citroën, Peugeot, Ford, Mazda en Volvo.
De duw in de rug bij 2.000 toeren per minuut is voor een 1.6 turbodiesel opmerkelijk fors. Toch knap dat een motor van deze inhoud het tot 240 Nm schopt. Vanaf 1.500 tpm bouwt de turbo al druk op, bij 2.000 tpm komt het schoepenwiel er lekker in. Het fijnst rijdt de diesel als de toerenteller constant tussen de 2.500 en de 3.500 tpm wordt gehouden. Zonder problemen klimt de Mazda3 in de derde versnelling tegen de Mediterrane hellingen op. In dit verzet rijd je hem van pakweg 40 km/h tot 120, ideaal dus voor een inhaalmanoeuvre op een binnenweg. Maar van het geluidsniveau raken we niet onder de indruk. Zeker boven de 3.000 tpm klinkt de krachtbron rauw. Dat je met een diesel onderweg bent zal niemand ontgaan. Maar gelukkig heeft de 1.6 CiTD het onder de 3.500 tpm al prima naar zijn zin, en dan blijft de geluidsproductie binnen de perken. We zijn benieuwd of de turbodiesel in de andere merken dezelfde indruk achterlaat. De prijzen van de turbodiesel beginnen bij 24.640 euro voor de Sport CiTD Touring, de Sedan CiTD is vanaf 24.940 euro leverbaar.

Prijzen Mazda3 1.4 en CiTD
Sport 1.4i Exclusive€ 17.000
Sport 1.4i Touring€ 18.800
Sport CiTD Touring€ 24.640
Sport CiTD Executive € 26.090
Sport CiTD Active€ 28.090
Sedan CiTD Touring€ 24.940
Sedan CiTD Executive € 26.390
Sedan CiTD Active€ 28.390

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.