Gereden: Maserati GranSport Spyder

Maserati GranSport Spyder
De Maserati GranSport Spyder is het logische vervolg op de vorig jaar gepresenteerde GranSport Coupé. Wat uiterlijk betreft verschilt hij enigszins van de normale Spyder en er is wat meer vermogen.
De Maserati GranSport Spyder is het logische vervolg op de vorig jaar gepresenteerde GranSport Coupé. Wat uiterlijk betreft verschilt hij enigszins van de normale Spyder en er is wat meer vermogen. Op papier zien ziet de Maserati GranSport Spyder er in elk geval veelbelovend uit. Er is een V8 met 400 pk, een versnellingsbak met flippers aan het stuur en Maserati heeft een zelfontwikkeld stabiliteitsprogramma. De Porsche 911 cabriolet is hij in elk geval de baas. Die moet het met minder vermogen en koppel doen. De Spyder blijft een apart verhaal. Zo is de wielbasis ten opzichte van de Coupé met 22 centimeter ingekort en voor de GranSport is het nog iets verlaagd. Dankzij de versnellingsbak, die bij de achterwielen is geplaatst, is de gewichtsverdeling optimaal. Maserati claimt dat de Cambiocorsa versnellingsbak in vergelijking met de vorige Spyder eenderde sneller kan schakelen. Tijdens het rijden merken we echter nog steeds dat er een vertragingsmoment optreedt. Schokvrij is anders. De GranSport Spyder maakt indruk door zijn vermogen en heerlijke wegligging. Dan is er het raffinement; zo geeft het motormanagement bij het terugschakelen even tussengas. De kleine ergonomische missertjes, nemen we dan maar voor lief. De volledige rij-impressie van de Maserati GranSport Spyder staat in AutoWeek 12, die vanaf 22 maart in de winkels ligt.