Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Maserati
  • Spyder

Maserati Spyder Cambiocorsa (2002)

The fast and the furious

Maserati Spyder Cambiocorsa (2002)
  • Autotest
6 augustus 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Tweehonderdvijftig plus. Mét dak al snoeihard, laat staan topless. De Maserati Spyder behoort tot het selecte groepje daklozen die dit magische getal op de snelheidsmeter weet te krijgen.

Onze Oosterburen hebben een legale oplossing voor Nederlanders die even hard willen rijden: de 'Oberhausen-straight'. Iets meer dan een uurtje toeren over de A12 en we zijn er. Een mooi, redelijk leeg stuk asfalt vanaf de grens bij Arnhem tot aan het Duitse Oberhausen. Hier kunnen we het ware potentieel van deze cabriotopper 'ns uitproberen.
Eerst de kap naar beneden. Uiteraard is dat een fluitje van een cent. Eén druk op de knop en het linnen wordt in luttele seconden keurig opgeborgen onder een kap achter de cockpit. Even lopen we om 'onze' bolide heen. De wat ingetogen, gedistingeerde lijnen van de Spyder kunnen wel bekoren. Doodzonde alleen dat Maserati die aparte achterlichten van de 3200 GT heeft vervangen door een stel doorsnee exemplaren. Het interieur van de Italiaan is bijzonder fraai en stijlvol. Klassiek, maar toch modern. Natuurlijk ontbreekt het karakteristieke klokje niet, midden op het dashboard.
De 4,2 liter V8 in de Maserati stelt ons 390 pk en 451 Nm ter beschikking. Aan het begin van de Autobahn-oprit zetten we de Spyder neer. De weg is vrij. We schakelen de eerste versnelling in en tellen af. Drie, twee, één, go! De Maserati heeft heel even moeite met de krachten op de achterwielen. De tractiecontrole ASR is dan wel ingeschakeld, maar de Cambiocorsa staat in de stand 'sport'. Dat zorgt voor sneller schakelen en een stuggere afstelling van de schokdempers. Bovendien wordt daardoor een beperkte mate van wielslip toegestaan. Gevolg: twee dikke strepen op het asfalt en de geur van brandend rubber in de neus. Al snel herpakt de Spyder zich. Een tikje tegen de rechterflipper achter het stuur en klang! – de bak schakelt in een kwartseconde naar twee. Niet heel soepel, maar wél supersnel en bruut. Een échte racebak, die met een computer wordt bediend. Net als in de Formule 1. In no-time (precies 5,0 s) zitten we op de 100 km/h. We trekken genadeloos door. Bij het stijgen van de snelheid wordt de grommende V8 van de Spyder steeds meer vergezeld van andere sensaties. Alle zintuigen worden geprikkeld als het richting de 200 gaat. Het landschap aan weerskanten van de weg vervaagt tot flitsende strepen, het asfaltlint voor onze neus wordt beangstigend smal. En dan natuurlijk het windgeruis om je oren. Wat een kick! De 200 km/h wordt in een onbeschoft rappe 16,3 seconden bereikt. Een windscherm is voor de Spyder een optie van zo'n € 668, maar je kunt best zonder. De voorruit hangt behoorlijk ver naar achteren (oppassen bij het instappen!), waardoor je ook zonder windstop goed beschut zit. Die 283 km/h die voor de Spyder als top in de boeken staan, nemen we voor waar aan. Tijd om te remmen. De Maserati vertraagt als een beer, al is het sponzige pedaal voor verbetering vatbaar.
Het onderstel van de Maserati heeft een mooie, speelse balans. De neus reageert scherp en direct en door het surplus aan vermogen op de achterwielen kun je 'm prachtig bespelen met het rechterpedaal. Al vergt dat wel de nodige rijkunst van de bestuurder. Als je denkt even lekker het ASR uit te schakelen om een potje te gaan gummen: pas op, kijk uit! Een beetje te veel gas en de listige kont gaat een geheel eigen leven leiden. Oefen je daar echter een beetje mee, dan is het heerlijk spelen met de Maserati. Mede door de met zes verzetten uitgeruste Cambiocorsa, die bij écht gas geven automatisch op de stand 'supersport gaat' en vervolgens supersnel z'n werk doet. Ook bij het terugschakelen, wanneer het systeem een perfect gedoseerde portie tussengas geeft. Wat 'n bak! Jammer alleen dat de schakelhendels achter het stuurwiel (rechts voor op, links voor terug) niet meedraaien. Daardoor moet je soms in een bocht één van je handen van het stuur halen om te schakelen.
Tja, en dan de vraag. Willen we de Spyder in onze stal opnemen? En komen daarbij ook nog praktische overwegingen om de hoek? Hij blinkt niet uit door een grote kofferruimte, maar zo'n 300 liter is best genoeg voor een weekendje weg. De uitrusting laat weinig te wensen over, met front- en zijairbags, rolbeugel en een stabiliteitscontrolesysteem. Vreemd dat de Maserati standaard niet geleverd wordt met een alarmsysteem.
Wat wél als storend zou kunnen worden ervaren, is het feit dat de Maserati niet oersolide aanvoelt. Een rammeltje hier en een trillinkje daar, zijn 'm niet vreemd. Aan de andere kant: dat past wel bij z'n hitsige karakter. Ons autohart klopt inderdaard sneller voor de Spyder.

Signalement

Merk Maserati
Model Spyder Cambiocorsa
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 137.620

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.244 cc
Maximaal vermogen 287 kW / 390 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 451 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 4.303 mm / 1.822 mm / 1.305 mm
Wielbasis 2.440 mm
Massa leeg 1.630 kg
Laadvermogen 350 kg
Banden voor235/40ZR18Prijzen
Banden achter265/35ZR18Prijzen
Topsnelheid 283 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,0 s (fabrieksopgave: 5,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 18,6 l/100km
CO2-uitstoot 430 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Maserati Spyder
Maserati Maserati Spyder

Uitgelicht aanbod

    Maserati Spyder 4.2 Cambiocorsa Xenon - Leder - Navi

    Maserati Spyder 4.2 Cambiocorsa Xenon - Leder - Navi

    • 2004
    • 93.885 km

    € 34.750

    Maserati Spyder 4.2 GT

    Maserati Spyder 4.2 GT

    • 2002
    • 98.500 km

    € 32.500

    Maserati Spyder 4.2 V8 CAMBIOCORSA

    Maserati Spyder 4.2 V8 CAMBIOCORSA

    • 2003
    • 29.242 km

    € 39.950

Meer Maserati Spyder occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Maserati Spyder specificaties
  • Maserati Spyder occasions
  • Maserati Spyder video's
Advies en informatie
  • Maserati Spyder tests
  • Maserati Spyder gebruikersreviews
  • Maserati Spyder index
PREMIUM
Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte is al sinds 1963 een begrip in autoland. Het model bestaat al langer...

Lees meer
Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

60

De garage van Henri Broekmans omvatte zowel een Maserati GranTurismo als een BMW 428i Gran...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Het dak d'r af bij de Maserati GranTurismo!

    Het dak d'r af bij de Maserati GranTurismo!

    23
    • 13 mei 2009
  • Nieuws
    'Maserati Spyder wordt coupé-cabriolet'

    'Maserati Spyder wordt coupé-cabriolet'

    • 27 juni 2007
  • Eerste rijtest
    Maserati Spyder GranSport

    Maserati Spyder GranSport

    • 28 mei 2006
  • Autotest
    Maserati Spyder 90th Anniversary (2005)

    Maserati Spyder 90th Anniversary (2005)

    • 1 mei 2006
  • Nieuws
    Gereden: Maserati GranSport Spyder

    Gereden: Maserati GranSport Spyder

    • 21 maart 2006
  • PREMIUM
    Corvette C6 Convertible / Maserati Spyder 90th Anniversary / Porsche 911 Carrera

    Corvette C6 Convertible / Maserati Spyder...

    • 13 september 2005
  • Nieuws
    Maserati Gran Sport Spyder

    Maserati Gran Sport Spyder

    • 13 september 2005
Merk
Merk
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo is los en open

    Maserati MC20 Cielo is los en open

    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder op komst

    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder...

    10
    • 16 mei 2022
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022
  • Autotest
    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    17
    • 10 april 2022
  • Achtergrond
    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV genoemd

    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV...

    6
    • 9 april 2022
  • Nieuws
    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer dan een ton

    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer...

    25
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden