Gereden: Lexus RX300

Lexus RX
Lexus heeft de RX 300 vernieuwd. Op Sardinië deden we de eerste rijindrukken op met de nieuwe SUV.

Lexus heeft de RX 300 vernieuwd. Op Sardinië deden we de eerste rijindrukken op met de nieuwe SUV.

De RX 300 was samen met de BMW X5 en de Mercedes M-klasse één van de eerste SUV's in het topsegment. Maar sinds vorig jaar zijn er meer kapers op de kust gekomen in de vorm van de Volkswagen Touareg en de Volvo XC90.

Opnieuw is de RX 300 met een benzinegestookte 3-liter V6 beschikbaar, die in het nieuwe model dankzij enige modificaties aan in- en uitlaatsysteem 204 pk levert, 3 paarden meer dan de 'oude' krachtbron. Het koppel bleef met 283 Nm gelijk. Dankzij een verbeterde stroomlijn haalt de RX 300 nu een top van 200 km/h, waar de teller het voorheen bij 180 voor gezien hield. Daarnaast ligt volgens Lexus het geluidsniveau 5 dB lager dan z'n voorganger. Een dieselmotor ontbreekt vooralsnog, die komt op z'n vroegst pas in 2005.

De RX is voorzien van een vijftraps-automaat met de mogelijkheid tot sequentieel schakelen. Het is niet één van de meest alerte, maar met een rustige rijstijl is er prima mee te leven. Het standaard aanwezige Vehicle Stability Control houdt er de eigenaardige gewoonte op na. Zo stuurden we een aantal maal net iets te scherp een bocht in en in plaats van dat het systeem op dát moment ingrijpt door de aandrijfkrachten weg te nemen en bij te remmen, deed het dat als we de bocht alweer uit waren en daardoor bijna stil kwamen te staan. In andere situaties werkte het VSC echter prima. Buiten dat VSC is elke RX 300 uitgerust met vanzelfsprekende veiligheidsverhogende zaken als ABS met remassistent, traction control en een grote verzameling airbags, waaronder een knie-airbag. Standaard op de duurste President-uitvoering is AFS, Adaptive Front Lightning; de computer berekent in welke mate de koplampen 'om het hoekje' moeten schijnen aan de hand van de snelheid en de stuurhoek.

Nieuw voor de RX 300 is de luchtvering met automatische niveauregeling, die alleen op de President gemonteerd wordt. Je kunt eigenhandig de wagenhoogte variëren met een marge van 4,5 centimeter. Boven de 100 km/h zakt de koets

automatisch met 15 cm voor betere stabiliteit en ook als je de motor afzet, gaat 'ie naar de laagste stand. Een mooi maar prijzig systeem dat in onze ogen weinig toevoegt of verbetert aan het rijgedrag. Rationeel gezien zullen de meeste kopers terechtkomen bij de Executive die net wat completer is dan de 'instapper'. Lexus verwacht dat deze uitvoering ook het grootste gedeelte van de begrote 250 stuks voor z'n rekening zal gaan nemen voor 2003.

Vanaf 26 mei staat de nieuwe RX 300 bij de dealers.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.