Gereden: Lexus RX 450h

Darth Vader spert zijn zwarte muil

Gereden: Lexus RX 450h
Hij lijkt recht uit een science-fictionfilm te komen. Lexus is bij de generatiewissel van de RX wel heel rigoureus te werk gegaan. Of dat onderhuids ook het geval is, ervaren we vandaag in Portugal.

De ellende die Volkswagen dit jaar is overkomen, is koren op de molen van Lexus. Om de haverklap laten de Japanners tijdens de introductie van de nieuwe RX vallen dat diesel nu toch echt wel zijn langste tijd heeft gehad en dat hybride alle voordelen van diesel in zich heeft, maar dan met een veel lagere NOx-uitstoot. Nogal wiedus, NOx is nou eenmaal vooral een diesel-dingetje; in Spanje verbrandt je sneller dan in Schotland. Maar goed, feit is dat de RX er niet met diesel is en ook de 200t en de 350 gaan aan ons land voorbij, omdat ze door hogere CO2-belasting prijstechnisch te weinig onderscheid kunnen bieden ten opzichte van de dikste, de hybride 450h.

Dat is dan ook de auto die we vandaag rijden. Hij heeft een dwarsgeplaatste direct ingespoten Atkinson V6 die via een CVT-transmissie de voorwielen aandrijft, bijgestaan door een synchroonmotor met permanente magneten. Eenzelfde elektromotor, maar dan met wat minder (68 pk) vermogen, bedient de achterwielen wanneer nodig. Gecombineerd heb je maximaal 313 pk en 335 Nm ter beschikking. Daarmee zit deze dikke jongen in een respectabele 7,7 seconden op 100 km/h. Dat geweld merk je echter amper, doordat de CVT te veel afstand tussen krukas en wielen schept. Ook de besturing is nogal gevoelloos en daarmee hebben we de belangrijkste minpunten van de RX wel samengevat.

Het onderstel is ten opzichte van zijn voorganger aanzienlijk verbeterd. Nou heeft ons exemplaar de optionele dynamische demping, maar zelfs in de Normal-stand is de RX veel minder deinerig dan hij was. Hij snijdt de bochten strak, maar wel wat onderstuurd aan, waarbij hij erg weinig over de lengteas rolt. Daarna herstelt de koets zich ook lekker vlot.

Verder valt vooral de binnenruimte op. De RX is behoorlijk gegroeid (12 cm in de lengte, 1 cm breedte en 5 cm wielbasis) en de winst daarvan krijg je vooral op de achterbank terugbetaald. Zowel hoofd- als beenruimte zijn erg royaal.

De volledige rij-impressie van de Lexus RX 450h staat in AutoWeek 50, die woensdag 9 december verschijnt. Voor die tijd komt ons videoverslag hier op de site.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (154)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.