Gereden: Lexus GS

Gereden: Lexus GS
Gereden: Lexus GSGereden: Lexus GSGereden: Lexus GSGereden: Lexus GSGereden: Lexus GSGereden: Lexus GSGereden: Lexus GS
Hoewel de Lexus GS is gegroeid, is hij voor een grote Europeaan aan de krappe kant. De Lexus moet het hebben van zijn geraffineerde motoren en zijn afwerking. Maar of dat genoeg is om de concurrentie het hoofd te bieden?
Hoewel de Lexus GS is gegroeid, is hij voor een grote Europeaan aan de krappe kant. De Lexus moet het hebben van zijn geraffineerde motoren en zijn afwerking. Maar of dat genoeg is om de concurrentie het hoofd te bieden? De GS is gegroeid, de wielbasis zelfs met vijf centimeter. Dit zijn centimeters die voor een belangrijk deel direct toekomen aan de inzittenden. En net als bij het vorige model is de auto weer verkrijgbaar met een zes- en achtcilindermotor. Op een diesel hoeven we voorlopig niet te rekenen, maar toch komt er meer: in de loop van volgend jaar kunnen we een hybride variant verwachten.
Voorheen werd er over Lexussen nog wel eens geschamperd dat het klonen waren van wat er bij onze Oosterburen wordt gebouwd, maar dat lijkt verleden tijd. De nieuwe GS heeft een eigen gezicht en strak ook. Natuurlijk loopt hij keurig in de pas met wat tegenwoordig de mode is. Het lage dak heeft namelijk tot gevolg dat zowel voor- als achterin de hoofdruimte beperkt is, wat een onprettige zitpositie als resultaat heeft. Zeker wanneer je wat langer bent is het lastig om een plekje achter het stuur te vinden. Dit maken de Japanners niet goed met hun hoge afwerkingsniveau. Ook voor de indeling van het interieur lijkt Lexus z'n eigen weg gevonden te hebben. Over de materiaalkeuze en de plaatsing van de verschillende knoppen, toetsen en schakelaars valt te twisten (ze lijken een beetje door het interieur gestrooid), het zit wel allemaal strak en stevig in elkaar. V6 is genoeg
De motoren vormen een sterk punt. Een oude bekende is de 4,3 liter V8. Deze is goed voor 283 pk en 417 Nm en doet z'n werk zonder wanklanken en nagenoeg trillingsvrij. Een bijzonder goede indruk laat de nieuwe V6 achter. We hebben hier te maken met een directe inspuiter van drieliter. Deze moet met z'n 249 pk slechts 34 pk toegeven op z'n grote broer. In de praktijk zijn z'n prestaties meer dan toereikend. Hij doet nagenoeg net zo stil z'n werk en is nog altijd in staat om de 1595 kg wegende sedan in 7,2 seconden vanuit stilstand op 100 km/h te brengen. Niks mis mee met deze zespitter, eigenlijk is het gewoon genoeg.
De basisprijs is met 57.250 euro voor de GS300 Business scherp te noemen. Vergelijkbaar gemotoriseerde versies van de Audi A6, Jaguar S-Type of de Chrysler 300C liggen ook op dat niveau en bij BMW en Mercedes ben je voor een 5-serie of E-klasse meer kwijt. Maar die merken hebben zonder uitzondering ook goedkopere instapmotoren in de prijslijst staan en dat is bij Lexus niet het geval. Prijzen GS GS300 Business 57.250 euro
GS300 Executive  65.100 euro
GS300 President  76.650 euro
GS430 Executive  83.400 euro
GS430 President  90.100 euro