AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Landwind CV9
49
De eerste kennismaking met het Chinese Landwind was in ons land – op z'n zachtst gezegd – geen onverdeeld succes. Het merk kwam in 2005 natuurlijk op de markt met een SUV die verdacht veel weg had van de laatste Opel Frontera, maar door perikelen met botsproeven verdween Landwind al snel weer uit beeld. Maar nu zijn de Chinezen terug, en wel met deze CV9. Goedkoop ding, maar is 't ook wat?
De Landwind CV9 is een midi-MPV die qua formaat vergelijkbaar is met de Opels Zafira en Renaults Scénic van deze wereld. Wat z'n aanschafprijs betreft, kun je 'm echter beter vergelijken met een luxe Dacia Logan MCV of 'n Citroën C3 Picasso. Al zijn die laatste twee een stuk kleiner. Landwind levert de 4,45 meter lange CV9 naar keuze namelijk met vier of zes stoelen. Die twee extra stoeltjes klappen met enige moeite weg onder de middelste bank en kosten slechts vijfhonderd euro extra, dus die zouden wij sowieso op het bestelformulier aankruisen.
Het sterkste punt van de CV9 is duidelijk zijn aanschafprijs. Het instapmodel is de 1.6 Base met 98 pk en die mag al met zijn nieuwe baasje mee voor 14.495 euro. Laat je echter niet teveel van de wijs brengen door die prijs, want voor dit bedrag krijg je eigenlijk weinig meer dan een koetswerk met een interieur. Een showroomlokkertje dus. Allerlei verwennerij zoals handmatige airco, elektrisch verstelbare ramen en spiegels en een radio zijn namelijk pas standaard op de Comfort, die als vierzitter minimaal 16.995 euro moet kosten.
Budgetkopers blij
Dan is natuurlijk de belangrijkste vraag; voelt en rijdt de CV9 ook echt als een budgetalternatief? Na een eerste korte kennismaking kunnen we zeggen dat het mee valt. De CV9 rijdt niet bijzonder, blinkt in weinig dingen uit, maar stuurt solide en heeft 'n comfortabel veergedrag waar veel budgetkopers waarschijnlijk blij mee zullen zijn. De koersvastheid in bochten is in orde en motor en versnellingsbak werken prima. Al mist de 1,6 wel wat kracht onderin en worden we van 3.800 toeren per minuut bij 120 km/h ook niet echt blij.
De volledige rij-impressie van de Landwind CV9 lees je in AutoWeek 16, die vanaf woensdag 21 april overal te koop is.