Gereden: Kia Sorento
Met zijn 'veel voor weinig'-concept was de eerste generatie Sorento een kaskraker voor het merk, maar zijn in 2009 gelanceerde opvolger heeft dat (in ons land althans) nooit kunnen evenaren. Tot en met september werden er slechts 144 van verkocht, tijd voor actie dus. Kia's grote SUV is een stuk ingrijpender gewijzigd dan je in eerste instantie zou denken. Het merk claimt zelfs een volledig nieuwe bodemsectie te hebben gemonteerd. Hoewel de wielbasis als voorheen 2.700 mm is en ook de wielophanging nog dezelfde layout heeft, zijn de subframes voor en achter nieuw en sterker dan voorheen. Verder kreeg de achteras langere draagarmen, werd de spoorbreedte vergroot en werden er rondom nieuwe bevestigingsbussen gemonteerd die voor meer stijfheid en minder trillingen moeten zorgen. Al met al is de carrosserie 18 procent stijver geworden, terwijl extra isolatie rondom de tunnelconsole en het schutbord het geluidsniveau heeft verlaagd. Daarnaast is de besturing voortaan voorzien van elektrische bekrachtiging en is hij directer afgesteld.
Lobbes
Alle wijzigingen ten spijt is dit vooral een goedmoedige lobbes die zijn taken keurig verricht. Hoewel de auto als gezegd wat minder hoog op de poten staat dan voorheen, zit je nog altijd erg 'op de bok' achter het stuur van de Sorento. Je voelt dat er in bochten een hoop kilo's in beweging zijn, de Sorento helt behoorlijk over. Door die hoge zitpositie wordt dat gevoel nog eens versterkt, waardoor enige sportieve ambities snel vervliegen. Maar deze auto heeft genoeg andere talenten in huis. Zo biedt hij je dankzij de hoge zit wel dat gevoel van onverzettelijkheid dat moderne crossovers niet meer te bieden hebben. En het is een heerlijke kilometervreter, op de snelweg is de rijstabiliteit en koersvastheid indrukwekkend goed. Ook over het veercomfort valt weinig te klagen, hoewel de achteras op dwarsrichels wat onbehouwen kan reageren. We reden de 2.2 CRDi met 197 pk in combinatie met de zestraps automaat. Die laatste voelt wat traag aan, hij reageert niet erg alert op gaspedaalbewegingen. Bovendien zet de dieselmotor vooral in koude toestand en bij stevig accelereren een behoorlijke keel op, waardoor je het gevoel krijgt dat deze motor hard moet werken om de gang er lekker in te houden. Overigens is hij bij constante snelheden wel redelijk stil.
Meer weten over de gefacelift Kia Sorento? Binnenkort staat de volledige rij-impressie in AutoWeek.
PRIVATE LEASE Kia Sorento
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 7p. | Bose | Leder | Elektrische stoelen | Trekhaak |
- 2021
- 52.663 km

Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid DynamicPlusLine 7p. |PANO|LEDER|ADAPT CRUISE|STOELVERW|CAMERA|BOSE SOUND 3179
- 2022
- 191.243 km

Kia Sorento 2.2 CRDi X-ecutive
- 2011
- 399.104 km