Gereden: Kia Sorento

Kia Sorento
Kia's eerste Sorento was in Nederland een grote hit omdat hij veel auto bood voor een goede prijs. De tweede generatie heeft evenwel veel te lijden gehad onder de CO2-heffingen in Nederland. In Zuid-Korea konden wij als een van de eerste op pad met de gloednieuwe derde generatie.

Het begrip 'veel auto' is altijd relatief. Soms gaat het over de ruimte, soms over de hoeveelheid opties. In het geval van de derde Sorento zit het met de ruimte in ieder geval goed. De ruimte op de achterbank is tegen het waanzinnige aan en de kofferbak biedt met 605 liter meer dan voldoende plek voor bagage. De auto is dan ook flink gegroeid. Met een lengte van 4,78 m is hij 9,5 centimeter langer dan z'n voorganger en ook in de breedte groeit de Sorento iets. De wielbasis groeide met 8 centimeter. Op de (optionele) derde zitrij is vooral de beenruimte veel beter dan bij de meeste concurrenten. De daklijn ligt met 1,69 meter iets minder hoog dan bij z'n voorganger. De auto gaat duidelijk een beetje de kant van crossover op, helemaal als je het vergelijkt met hoe de Kia ooit begonnen was: de eerste Sorento was 100 procent SUV. Nu is de daklijn iets verlaagd waardoor je er vanuit sommige hoeken een vleugje MPV in ziet. Sowieso ziet de auto er in het echt een stuk beter uit dan op de foto's.

We rijden met de 2.2 diesel met 200 pk. Deze motor is zeker afdoende, maar eigenlijk niet meer dan dat. Je bent continue op zoek naar al die pk's, ook omdat de automaat niet altijd even snel reageert. Bij rustig rijden gaat het goed, maar als je plots moet versnellen kan je beter zorgen dat je met de pook al hebt teruggeschakeld. Het onderstel is opvallend strak. Een bochtige weg naar de top van Jeju Island kan op zeer hoog tempo waarbij het grotere formaat van de auto totaal niet storend is. De auto ligt zeer goed en geeft veel vertrouwen. Hoogstens is hij op slechte wegen een tikje te hard voor SUV-begrippen, maar extreem oncomfortabel wordt het nooit. De auto komt in februari naar Nederland, prijzen zijn vooralsnog niet bekend.

Lees de volledige rij-impressie binnenkort in AutoWeek.

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.