Gereden: Kia Procee'd GT
Hij smoelt weer goed, maar dat doet de standaard (Pro-) Cee'd ook al als je het ons vraagt. Toch staat de GT net weer een tandje 'vierkanter' op zijn wielen, met een uitgebouwde voor- en achterzijde die lekker in het oog springen. Schreeuwerig is het niet, duidelijk wel. Kia kiest bij de nieuwste toevoeging aan het Cee'd-gamma heel bewust voor de aanduiding GT, waarmee de Koreanen meteen aangeven dat we deze sportievere versie niet moeten zien als een concurrent voor de echte hete hachbacks van het moment. En daarin heeft het merk gelijk, want hardcore is de Cee'd niet. Wel merk je duidelijk dat het onderstel wat straffer is, want de veren en dempers strijken minder oneffenheden glad dan die onder de standaard auto. Een iets nerveuzere rijervaring is het gevolg, maar dan wel in de goede zin van het woord. De GT voelt wat levendiger aan, maar is zeker niet té hard voor langere ritten.
Betere besturing, fijnere motor
Een meevaller bij de opper-Cee'd is zijn besturing, die zonder enige twijfel beter is dan het instelbare systeem in de 'gewone' varianten. Daar biedt geen van de drie standen echt gevoel, de GT stuurt nauwkeuriger, gevoeliger en evenwichtiger en dat is een goede zaak. Neemt niet weg dat de auto wat happiger zou mogen reageren op insturen, want dat zou hem dichter in de buurt brengen van de Renault Mégane GT en Opel Astra GTC. Al is dit al een hele stap in de goede richting, net als de alerte en soepele motor trouwens, die bij de topversie van de ProCee'd (eindelijk) van een turbo profiteert...
Wil je alle ins en outs weten over de nieuwe Kia ProCee'd? Dan raden we je aan om uit te kijken naar AutoWeek 27, die woensdag 3 juli bij je op de deurmat en/of overal in de winkels ligt. In dat nummer presenteren we namelijk een uitbegreide Eerste Rijtest met de auto. Bovendien zijn we as we speak bezig met een fraaie video...
PRIVATE LEASE Kia Ceed

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies

Deze versies van de Volkswagen Corrado durfde VW niet te bouwen

Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.