Gereden: Jaguar XJ6 D

Gereden: Jaguar XJ6 D
De zelfontbrander is inmiddels zo ver ingeburgerd bij Jaguar, dat ook de XJ aan een diesel moet geloven. De limo wordt leverbaar met de 2.7 V6 twin turbodiesel die een jaar geleden in de S-Type debuteerde.
De zelfontbrander is inmiddels zo ver ingeburgerd bij Jaguar, dat ook de XJ aan een diesel moet geloven. De limo wordt leverbaar met de 2.7 V6 twin turbodiesel die een jaar geleden in de S-Type debuteerde.
Jaguar neemt de 2.7 V6 turbodiesel, die Ford samen met PSA (Peugeot en  Citroën) heeft ontwikkeld, niet zo maar over. In de S-type is 'ie al een jaar leverbaar, binnen het Ford-concern gebruikt de Land Rover Discovery het blok en Peugeot levert de motor in de 607. Jaguar monteert twee kleine turbo's in plaats van een grote. De cijfers verschillen amper, namelijk 204 pk en 435 Nm tegenover 204 pk en 440 Nm voor de Peugeot 607 2.7 V6 HDi, maar het karakter van de krachtbron verandert wel. Op de lege Portugese wegen, waar de kennismaking plaats vindt, stormen we keer op keer veel harder op bochten af dan we vermoeden. Het zegt iets over het gemak waarmee de 2.7 diesel presteert, maar ook de rust waarin hij dat doet. Geluiden van buitenaf dringen amper de Jaguar binnen, mede dankzij het gelaagde glas. Alleen bij stationaire loop hoor je dat er een diesel voorin ligt. Jaguar heeft speciale motorsteunen ontwikkeld, die door elektronica aangestuurd, de trillingen van het motorblok opvangen. Vaak voel je in een auto met dieselmotor lichte vibraties maar in de XJ6 D zijn ze nauwelijks aanwezig. Wie een zeer gevoelige rechterteen heeft, bespeurt ze in de Jaguar licht in het gaspedaal. Eenmaal op snelheid laat de krachtbron nog maar weinig van zich horen. Wel is het zaak om tijdig het gaspedaal in te drukken. Tussen het moment van gasgeven en versnellen verstrijkt wat tijd, met name bij het wegrijden vanuit stilstand, wat vooral te wijten is aan de late reactie van de zestrapsautomaat. Alsof de transmissie eerst even moet nadenken wat te doen. De bak komt op deze manier wat lui over, hoewel dat verbetert door de sportstand met een druk op de knop te activeren. Bij een constant gevloerde gasvoet laat de automaat zich van een betere kant zien, en schakelt hij soepel over naar een hogere versnelling.
Lichtvoetige kolos
De XJ geeft je geen moment het idee dat je met zo'n kolos op pad bent. De besturing werkt direct en geeft veel info van de voorwielen en het wegdek door. Liefhebbers van een actieve rijstijl zullen het waarderen, maar we kunnen ons voorstellen dat andere chauffeurs het stuurgedrag onrustig vinden. Jaguar grijpt modeljaar 2006 aan voor een reeks van wijzigingen aan de XJ. Zo beschikken alle versies voortaan over het gelaagde glas en een beter geïsoleerde motorruimte. Een XJ die over 19 of 20 inch wielen beschikt, heeft een bandenspanningswaarschuwingssysteem. Uiterlijke veranderingen zijn er nauwelijks, al is de chromen omlijsting van de achterruit verdwenen.
Jaguar vraagt 87.800 euro voor de XJ6 D, de Sovereign komt op 96.350 euro.
Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nummer 26, die vanaf woensdag 22 juni in de winkel ligt.