Gereden: Iveco Daily 35S15
De Iveco Daily bekleedt sinds jaar en dag een aparte positie in bestelautoland, want geen ander model is zo nauw verwant met een vrachtwagen als deze robuuste Italiaan. Afgelopen zomer introduceerde Iveco een geheel nieuwe Daily, die een stuk gebruiksvriendelijker overkomt en op die manier toenadering lijkt te zoeken tot kopers van een Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter of Ford Transit.
De carrière van de nieuwe Daily is goed begonnen; het model is onlangs uitgeroepen tot International Van of the Year, waar hij concurrenten als de nieuwe Trafic/Vivaro, Transit en Vito heeft verslagen. Knap werk.
Indicatief voor het vrachtwagen-karakter van de Daily zijn bijvoorbeeld de boordcomputer die het aantal draaiuren bijhoudt en de wielen, die niet met vijf maar zes bouten zijn gemonteerd. In zijn zwaarste uitvoering mag de Iveco maar liefst 7 ton op de weg brengen, waarvan 4 ton lading. De uitvoeringen met een GVW tot 3,5 ton, die bij de meeste merken aan de top van het gamma staan, vormen bij Iveco juist de basis. Het merk geeft niet voor niets nog altijd de voorkeur aan een robuust ladderchassis in plaats van een zelfdragende constructie die je elders ziet. De voor- en achterwielophanging zijn bij de modelwissel vernieuwd, hetgeen onder meer resulteert in een met 55 mm verlaagde laadvloer. Iveco meldt dat tachtig procent van de onderdelen is vernieuwd.
Het nieuwe, karaktervolle uiterlijk helpt bij de goede eerste indruk die de bestelauto maakt. Vanbinnen is het al niet anders, omdat je daar een aantrekkelijk ogend, modern vormgegeven dashboard aantreft. De ruimte in lengterichting valt helaas tegen; de stoel zou verder naar achteren moeten kunnen schuiven. Hierdoor is de zitpositie niet ideaal. De bediening roept geen vragen op, want alles is gemakkelijk te vinden en te gebruiken. Slechts het schakelen vergt meer kracht dan in andere bestelwagens uit dit segment. De overzichtelijkheid is dankzij dubbele buitenspiegels voldoende. Wat comfort betreft (zowel vering/demping als geluidsniveau), kan de Daily niet tippen aan een Mercedes-Benz Sprinter of Ford Transit. Zijn cabine is weliswaar beter geïsoleerd dan bij het voorgaande model, de motor blijft er nog steeds nadrukkelijk hoorbaar aanwezig, ook bij constante snelheden. Dat het veercomfort achterblijft ben je geneigd door de vingers te zien, vanwege de veel zwaardere constructie van het onderstel.
De gereden variant haalt 146 pk uit een viercilinder van 2,3-liter. Opvallend genoeg is er ook een 146 pk-versie van de andere motor, een viercilinder van 3,0-liter die bij praktisch dezelfde toerentallen (1.500-2.750/min) eveneens 350 Nm koppel levert. Met de 2,3-liter motor heeft de Daily een relatief pittig karakter, het ontbreekt hem bepaald niet aan acceleratievermogen. Nuttig is de optionele EcoSwitch, een knop die het koppel tempert en het verbruik zover terugdringt dat de test-Daily bij normaal gebruik volgens de boordcomputer nauwelijks boven 10,0 l/100 km was te krijgen, ook niet bij accelereren. Met de EcoSwitch uitgeschakeld gaf de auto bij rustig optrekken echter al gauw tot 14,0 liter aan. Het testgemiddelde bedroeg een nette 9,7 l/100 km. Inderdaad: veel op 'Eco' gereden. De nieuwe Daily kost als gesloten bestelwagen tot 3,5t van € 28.000,- tot € 40.115,-.
Had je deze auto's al gezien?

Iveco Daily 35S14 136 PK HI-MATIC AUTOMAAT / L2H3 / 1e EIG. / CRUISE / ECC / CAMERA / OPRIJPLANK / NAVI / 3-ZITS / 3500 KG AHG
- 2022
- 43.431 km

Iveco Daily 40C21 3.0L | BE-Trekker | 8.2T | Climate | Cruise
- 2016
- 498.774 km

Iveco Daily 35C17 BE COMBI 10TON!! VELDHUIZEN TRAILER/MACHINE TRANSPORT
- 2006
- 419.804 km