Gereden: Hyundai Genesis

Genesis 3.8 Htrac
Genesis 3.8 HtracGenesis 3.8 HtracGenesis 3.8 HtracGenesis 3.8 HtracGenesis 3.8 Htrac
Al komt hij officieel niet naar Nederland, op speciale bestelling kan de importeur 'm toch leveren: de nieuwe Hyundai Genesis. Toch maar eens een blokje om dus met die dikke sedan.

De Genesis moet je plaatsen in het E-segment. Een klasse die gedomineerd wordt door de Audi A6, BMW 5-serie, dat soort werk. In de paar uur dat we de dikke Koreaan reden vlogen ons via social media de designverwijzingen naar de concurrentie om de oren, zoals je dat ook wel eens ziet in de reacties op de site wanneer het over Koreaanse auto's gaat. Waar het ook op lijkt, er staat wel wat. Denk eens aan vroegere pogingen van Hyundai om in Europa in de hogere segmenten mee te doen,met de XG bijvoorbeeld. Wat dat betreft zijn ze op designgebied stukken verder, en onder de bezielende leiding van Peter Schreyer zal er in de toekomst bij Hyundai net als bij Kia heus een herkenbaar gezicht ontstaan voor het hele modelgamma.

Daarover gesproken, deze Genesis pretendeert helemaal geen Hyundai te zijn. Die merknaam vind je nergens op de auto, het gevleugelde logo zie je daarentegen overal.

Een 3.8 V6 met directe inspuiting, vierwielaandrijving, regelbare demping, en de hele santenkraam aan veiligheidsvoorzieningen die het concern in huis heeft vind je aan boord van de Genesis. Zelfs een achttrapsautomaat is standaard. Als we de fraai gestileerde automaatbediening van P naar D zetten voelt dat meteen wat teleurstellend aan. Het gaat gepaard met ouderwetse weerstandjes waar je het pookje doorheen moet trekken. En verder? Een weldadig interieur met fraai geperforeerd leer, veel knopjes, een groot centraal scherm van een multimediasysteem dat je bedient met een centrale bedieningsknop op de middenconsole. Qua materiaalgebruik en afwerking kan het niet tippen aan bijvoorbeeld het binnenste van een Audi A6 maar verzorgd oogt het wel.

Met de Drive Mode-knop kun je het karakter wat veranderen. In de Eco-stand is de besturing erg licht en vaag, in Normaal en Sport wordt het beter. Heel groot zijn de veranderingen qua demping niet, wel merk je dat de versnellingsbak stukken enthousiaster wordt. De meeste indruk maakt het onderstel. Zelfs rijdend een pokdalig dijkweggetje met sterk verkante bochten geeft het onderstel geen krimp. De auto komt niet ver uit de veren en de demping zorgt ervoor dat de auto snel weer stabiel aanvoelt. Ook van bochten is –ie niet vies. Snelle fly overs neemt hij met gemak. Als we de motorkap openen en zien snappen we hoe dat komt, het blok werd zo ver mogelijk naar achteren geplaatst voor een mooie gewichtsverdeling. Dat de testauto op Dunlops Sport Maxx GT-banden staat, die om 19-inch wielen liggen en achter zelfs een breedte van 275 mm hebben, draagt natuurlijk ook bij aan de goede wegligging. Standaard zou de Genesis voorzien moeten zijn van banden in de maat 245/40 R19 voor, en 275/35 R 19 achter.

Toch maar naar Nederland halen dan? Nee, want mede door de hoge CO2-uitstoot van 270 gram per kilometer kost de sedan hier 100.000 euro. Voor dat geld heb je bij BMW een 550i XDrive, met 450 pk sterke V8 twinturbo en eveneens vierwielaandrijving. De importeur snapt ook wel dat het daarom een kansloos project zou worden. Maar goed, wie echt wil, kan zich melden in Sassenheim.

Binnenkort meer over deze en 'n nog dikkere Koreaanse sedan , de Kia K9, in de papieren AutoWeek.

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.