AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6
81
In VS was-ie al een tijdje leverbaar, maar nu is hij ook in Nederland te bestellen: deze bijzondere coupé van Hyundai. Maar kunnen Koreanen dat? Een fatsoenlijke sportauto bouwen? Hun reputatie op dit vlak is nu niet bepaald denderend...
Een van de redenen dat wij hier wat langer op dit model hebben moeten wachten, is dat de Koreanen (of liever gezegd de Europese managers) de auto wilden aanpassen voordat hij hier op de markt kwam. Wij stellen aan deze kant van de plas nu eenmaal wat andere eisen aan auto's dan de gemiddelde Amerikaan en dus werd het onderstel een flink stuk steviger gemaakt. Ook werden de remmen flink verbeterd in verband met de hogere snelheden in Europa.
De Genesis Coupé wordt in Nederland leverbaar met twee motoren: een 2.0 liter turbo met 213 pk en een dikke 3,8 V6 met 303 pk. De auto kent vanafprijzen van respectievelijk 41.995 en 48.495 euro. Wij konden kort met de V6 op pad.
Goede combi
Meteen valt op dat de auto goed strak blijft. Weinig bodyroll gecombineerd met redelijk direct stuurgedrag zorgt voor een goede combi. De auto is hard, maar weer niet extreem oncomfortabel, precies de harde vering die je wilt een een coupé als deze, zonder dat hij dribbelt op zijn dempers. De V6 is absoluut krachtig en klinkt zeker goed, maar de snelheidsbeleving blijft wat uit. Dit mede door de lange overbrengingen van de automaat die ook nog eens echt te langzaam schakelt in vergelijking met volautomaten van sommige concurrenten. Handbak nemen dus. Zet je de elektronica uit dan is de Koreaan in dit natte weer niet te beroerd om een flinke stap opzij te doen, maar listig is hij absoluut niet. Hoogstens zou de feedback iets beter mogen. De auto is zeker niet zo hardcore als een Nissan 370Z, maar dit is absoluut meer dan een halfzachte poging iets sportiefs neer te zetten. De balans van de auto is namelijk prima en ten opzichte van eerdere producten van Hyundai die voor dynamisch moesten doorgaan is dit werkelijk een gigantische stap voorwaarts. Men verwacht hier geen grote verkoopaantallen (en terecht); de Genesis moet in ons land vooral als imagobooster worden ingezet. De geijkte concurrentie (wat eigenlijk? Een A5 2.0 TSFI? Of juist een RCZ met 200 pk? Of toch die Nissan?) zal dan ook niet wakker liggen van deze introductie, want zover als zij is Hyundai technisch nog net niet. Maar ruim 300 pk, achterwielaandrijving én een rijke uitrusting voor minder dan 50 mille in een auto die ook nog eens een hele dikke voldoende scoort voor zijn stuurgedrag, is meer dan een rijdende reclamezuil. Sterker nog, dit is misschien wel de beste Hyundai ooit.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 3, die woensdag 19 januari verschijnt.