Gereden: Ford Focus 1.0 Ecoboost
De éénlitermotor komt in twee varianten: 100 en 125 pk. In april verschijnt de Focus met de eerste. Ford heeft de lancering ervan vervroegd omdat deze versie een C02-uitstoot heeft van 109 g/km, en daarmee in aanmerking komt voor 14% bijteling, mits hij voor 1 juli geregistreerd is. Daarna valt-ie in de 20%-bijtellingscategorie.
Geheel volgens schema debuteert in juli de 125 pk sterke versie van de driecilinder Ecoboost. Hiervoor gaan op korte termijn geen fiscale voordelen verloren, dus Ford heeft logischerwijs minder haast met de lancering. Onze kennismakingsrit maken we met 1.0 van 125 pk. Direct na het starten valt op dat je vrijwel geen vibraties waarneemt van de motor. Opmerkelijk, omdat een driepitter nu eenmaal van nature minder mooi loopt dan een viercilinder.
Alleen als het start/stop-systeem de motor start, schudt die merkbaar even in z'n ophanging. Horen doe je de motor nauwelijks. Alleen bij fel accelereren valt de kenmerkende driecilinderroffel te beluisteren. Maar die klinkt niet goedkoop; eerder amusant en zelfs enigszins uidagend; 'trap het gaspedaal nog maar eens stevig in' lijkt de kleine Ford-motor duidelijk te willen maken. Eenmaal op kruissnelheid kun je niet meer horen dat je met een driecilinder onderweg bent.
De 125 pk-versie van de eenliter weet voldoende raad met de Focus. De auto wordt er natuurlijk geen strepentrekker mee, maar er zit heus puf genoeg in. Helaas hebben we de 100 pk-editie niet kunnen beproeven. Of die de Focus voldoende levendig houdt, moeten we dus binnenkort maar eens in een test uitvinden.
De complete rij-impressie met de Ford Focus 1.0 Ecoboost staat in AutoWeek 8, die op 22 februari in de winkels ligt.