Gereden: Ford C-Max facelift
Bij Ford hoef je in ieder geval geen twee keer te kijken om te zien dat je met een facelift te maken hebt. De vernieuwde C-max heeft niet langer een rond snoetje, maar is voortaan voorzien van het inmiddels bekende familiegezicht van The Blue Oval. Dat betekent dus een stoere neus met scherp getekende grille, quasi-booskijkende koplampen en een glad voorkomen, weer helemaal in lijn met de Focus, Fiesta en de nieuwe S-Max en Galaxy.
Steviger
Qua onderstel bleef veel bij het oude al voorzag Ford de C-Max onder meer van stevigere rubbers in de ophanging die in samenwerking met de opnieuw afgestelde elektronische stuurbekrachtiging voor een dynamischer en geraffineerder rijgedrag moet zorgen. Wat het eerste betreft: de C-Max stuurt in als een echte Ford, dus alert en scherp genoeg om de hint van sportiviteit te wekken. Na het instuurmoment voel je de hoge koets van de auto echter flink doordrukken en blijft de C-Max niet altijd even strak de ingezette lijn volgen. Hij vertoont dan onderstuur en hoewel dat niet erg of heftig is, maakt het wel het verschil met de andere Focus-derivaten. Deze auto moet je meer zien als comfortabele familieauto, want in die rol schittert-ie als nooit tevoren. Het onderstel vangt oneffenheden namelijk heel mooi op en de C-Max is volledig wars van nervositeit zonder zompig te zijn, waarmee dit één van de fijnst rijdende midi-MPV's van het moment blijft.
Wil je meer weten over de vernieuwde Ford C-Max? Houd dan AutoWeek in de gaten want binnenkort brengen we een uitgebreide Eerste Rijtest met de auto, waarbij we onder meer ook de nieuwe 1.5-liter Ecoboost benzinemotor met 150 pk rijden, de nieuw toegevoegde elektronische hulpjes uitproberen en het verbeterde dashboard in de praktijk testen. Bovendien brengen we snel een video met de 5-zits C-Max.