AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Fiat Multipla 2004
Het grote publiek heeft nooit kunnen wennen aan de vreemde snuit waarmee de Fiat Multipla in 1998 werd geïntroduceerd en koos voor andere midi-MPV's.
Het grote publiek heeft nooit kunnen wennen aan de vreemde snuit waarmee de Fiat Multipla in 1998 werd geïntroduceerd en koos voor andere midi-MPV's.
Bij Fiat hebben ze ingezien dat er veel waarheid schuilt in het oer-Hollandse gezegde: 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'. Voortaan heeft de Multipla een neus die netjes aansluit op de voorruit. Het uiterlijk van Fiats midi-MPV is er een stuk minder karakteristiek door geworden, maar beslist ook veel acceptabeler voor een grote groep kopers. Dat verdient de Multipla. Want het is het een ruimteauto met handige afmetingen. En z'n rijeigenschappen zijn opvallend goed. De wagen ligt heel solide op de weg en ondanks z'n hoge opbouw vertoont hij zo weinig neiging tot overhellen dat je hem best vlot, ja bijna sportief door bochten kunt mennen. Z'n prettig direct, en niet te licht werkende besturing draagt daar ook een steentje aan bij. Stevig, maar toch voldoende soepel afgestemd zijn vering en demping. Daardoor vervoert de Multipa z'n inzittenden comfortabel. En de versnellingspook mag dan uit de middenconsole steken; hij ligt goed onder handbereik en je kunt er de versnellingen vlot en soepel genoeg mee inleggen.
Multipla's kunnen rijden op drie soorten brandstof: benzine, diesel en aardgas. Het best beviel ons de dieselversie met 1.9 JTD motor. Die krachtbron is soepel en je kunt er dus makkelijk mee uit lage toeren optrekken, waardoor je niet veel hoeft te schakelen. Sinds de introductie van Multipla is deze machine er ook nog eens tien paardenkrachten en een vijftal newtonmeters op vooruit gegaan.
Daardoor is de diesel, met een top van 176 en een acceleratie 0-100 in 12,2 s, nu de snelste Multipla. De 1.6 16V benzinemotor moet behoorlijk op toeren gehouden worden om een beetje vlot vooruit te komen. En dat betekent méér schakelen. De aardgasversie heeft een 1.6 16V krachtbron die op aardgas óf op benzine kan lopen. Omdat hij aardgastanks aan boord heeft, is deze uitvoering van de Multipla zwaarder, en wat trager, dan eentje met een gewone 1,6-liter benzinemotor; ook wanneer hij op benzine loopt. Wordt er aardgas gestookt, dan kost dat wat pk's en Nm's, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de prestaties. Het acceleratievermogen gaat er flink op achteruit. Volgens de fabriek vraagt optrekken 0-100 op gas niet minder dan 16 seconde, tegen 13,5 s op benzine.
Nog even de motoren op een rij. Er is een 1.6 16V met 76 kW/103 pk vermogen en 144 Nm koppel. Hij heeft een top van 170 en moet in 12,6 s van nul naar honderd kunnen optrekken. De 1.9 JTD heeft 85 kW/115 pk vermogen; 205 Nm koppel; een top van 176 en een acceleratie 0-100 in 12,2 s. De 1.6 16V Natural Power kan op benzine of op aardgas rijden. Op benzine ontwikkelt hij 76 kW/103 pk vermogen en 144 Nm koppel. Hij loopt 168 en trekt in 13,5 s op van nul naar honderd. Op aardgas komt hij aan 68 kW/92 pk en 130 Nm koppel. De top is dan 157 en de acceleratie 0-100 vraagt 16 s.
In het interieur bleef eigenlijk alles bij het oude. Zo heeft de Multipla nog steeds z'n rommelig ogende middenconsole, met daarin opgenomen het naar de bestuurder gekeerde instrumentenpaneel. Ook biedt de ruimteauto, als vanouds, opbergruimte op allerlei plaatsen. De zes stoelen hebben allemaal hetzelfde formaat, en dezelfde vorm, die voor weinig steun opzij zorgt. Om de mensen voorin wat meer ruimte op schouderhoogte te geven, kan de middelste stoel iets verder naar achteren dan de twee buitenste. In plaats van met een middelste voorstoel is de Multipla ook leverbaar met een koelbox. De stoel achter kun je verplaatsen; je kunt de rugleuningen voorover klappen; je kunt ze tegen de voorstoelen aan klappen en je kunt ze uit de wagen halen en thuis laten.
In het najaar komt de Multipla met z'n nieuwe neus in Nederland op de markt. De prijslijst begint bij 20.495 euro voor de 1,6 16V Active. De 1,9-liter JTD kost minimaal 25.395 euro.
Multipla's kunnen rijden op drie soorten brandstof: benzine, diesel en aardgas. Het best beviel ons de dieselversie met 1.9 JTD motor. Die krachtbron is soepel en je kunt er dus makkelijk mee uit lage toeren optrekken, waardoor je niet veel hoeft te schakelen. Sinds de introductie van Multipla is deze machine er ook nog eens tien paardenkrachten en een vijftal newtonmeters op vooruit gegaan.
Daardoor is de diesel, met een top van 176 en een acceleratie 0-100 in 12,2 s, nu de snelste Multipla. De 1.6 16V benzinemotor moet behoorlijk op toeren gehouden worden om een beetje vlot vooruit te komen. En dat betekent méér schakelen. De aardgasversie heeft een 1.6 16V krachtbron die op aardgas óf op benzine kan lopen. Omdat hij aardgastanks aan boord heeft, is deze uitvoering van de Multipla zwaarder, en wat trager, dan eentje met een gewone 1,6-liter benzinemotor; ook wanneer hij op benzine loopt. Wordt er aardgas gestookt, dan kost dat wat pk's en Nm's, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de prestaties. Het acceleratievermogen gaat er flink op achteruit. Volgens de fabriek vraagt optrekken 0-100 op gas niet minder dan 16 seconde, tegen 13,5 s op benzine.
Nog even de motoren op een rij. Er is een 1.6 16V met 76 kW/103 pk vermogen en 144 Nm koppel. Hij heeft een top van 170 en moet in 12,6 s van nul naar honderd kunnen optrekken. De 1.9 JTD heeft 85 kW/115 pk vermogen; 205 Nm koppel; een top van 176 en een acceleratie 0-100 in 12,2 s. De 1.6 16V Natural Power kan op benzine of op aardgas rijden. Op benzine ontwikkelt hij 76 kW/103 pk vermogen en 144 Nm koppel. Hij loopt 168 en trekt in 13,5 s op van nul naar honderd. Op aardgas komt hij aan 68 kW/92 pk en 130 Nm koppel. De top is dan 157 en de acceleratie 0-100 vraagt 16 s.
In het interieur bleef eigenlijk alles bij het oude. Zo heeft de Multipla nog steeds z'n rommelig ogende middenconsole, met daarin opgenomen het naar de bestuurder gekeerde instrumentenpaneel. Ook biedt de ruimteauto, als vanouds, opbergruimte op allerlei plaatsen. De zes stoelen hebben allemaal hetzelfde formaat, en dezelfde vorm, die voor weinig steun opzij zorgt. Om de mensen voorin wat meer ruimte op schouderhoogte te geven, kan de middelste stoel iets verder naar achteren dan de twee buitenste. In plaats van met een middelste voorstoel is de Multipla ook leverbaar met een koelbox. De stoel achter kun je verplaatsen; je kunt de rugleuningen voorover klappen; je kunt ze tegen de voorstoelen aan klappen en je kunt ze uit de wagen halen en thuis laten.
In het najaar komt de Multipla met z'n nieuwe neus in Nederland op de markt. De prijslijst begint bij 20.495 euro voor de 1,6 16V Active. De 1,9-liter JTD kost minimaal 25.395 euro.
Plaats een reactie