In het wild: Fiat 600 Multipla (1960)

Ver voorin zonder ribbel

Fiat 600 Multipla
De Multipla is een auto die de mensheid in twee kampen deelt: je houdt ervan of krijgt er rillingen van. Je zou bijna vergeten dat de Multipla die in 1998 verscheen een verre voorvader had. Vandaag hebben we de oer-Multipla dankzij AutoWeek-lezer Bart Huilmand te pakken! Bart, bedankt!

Wat is het? De Multipla die Fiat eind jaren-90 op ons losliet, kon met z'n uiterlijk niet overal de handen op elkaar krijgen. De naam Multipla wordt over het algemeen aan die bijzondere MPV gekoppeld, maar in 1956 maakte de wereld kennis met diens verre voorvader: de 600 Multipla.

Zoals z'n naam al weggaf deelde de 600 Multipla z'n genen met de 600. De ophanging van de grotere 1100 werd geleend om het geheel van extra stevigheid te voorzien. Er konden immers zes personen in meegezeuld worden. Op de voorbank zat je dan wel boven de vooras. Stuiteren gegarandeerd. Onder de kap van deze in 1960 geproduceerde en in 1996 in Nederland ingevoerde stamvader van de MPV een 633 cc grote viercilinder waarmee een topsnelheid van zo'n 90 km/h haalbaar moest zijn. Voor de 80 km/h op de klok stond, was je wel al zo'n 43 seconden verder...

Hoe bijzonder is-ie? We zien ze zelden in musea, laat staan op straat! In totaal zijn er wereldwijd 243.000 van geleverd tot 1969, waarna velen hun leven sleten als taxi in het thuisland.

Hoe staat-ie erbij? Zo op het oog puntjesgaaf! Dat zien we graag, koesteren dit gebakje!

Wat is-ie waard? We gaan er niet vanuit dat je zulk fraais voor minder dan 15.000 euro mee kan krijgen.

Waardering: Een geweldig stukje geschiedenis. We zouden er best eens een ommetje mee willen maken.

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.