Gereden: Fiat Fiorino Adventure 1.3 MJ 95 pk

Een stevig avontuur

Fiat Fiorino Adventure
Fiat Fiorino AdventureFiat Fiorino AdventureFiat Fiorino AdventureFiat Fiorino AdventureFiat Fiorino AdventureFiat Fiorino Adventure
Maar liefst acht jaar maakt de Fiorino al deel uit van het Fiat Professional-gamma. De komst van Euro 6-motoren was aanleiding voor de Italianen om de stadsrakker een kleine update te geven. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

De belangrijkste vernieuwingen aan de Fiorino kun je tellen op de vingers van iemand die in een houtzagerij werkt: een andere voorbumper, een nieuw infotainmentsysteem en een aangepast instrumentarium. En Euro 6 of niet, de specificaties van de 95 pk leverende 1,3-liter MultiJet dieselmotor gaan ongewijzigd het nieuwe modeljaar in. Een goede zaak, want het torretje is een plezierige partner voor alledag. Met 200 Nm bij 1.500 toeren heeft het niet de minste moeite met de 1.065 kg lichte en 386 cm korte auto. Gas geven is ook meteen lekker vlot wegsprinten, zelfs vanaf lage starttoerentallen. De MultiJet is bovendien aangenaam zuinig: ons testgemiddelde komt uit op 5,4 l/100 km. Puik motortje dus voor deze kleine besteller? Bijna, want er openbaarde zich helaas een indringende dreun bij 2.200 tot 2.400 toeren. In de praktijk is dat bij 110 tot 120 km/h. De Fiorino heeft een wat wollig schakelende 5-bak; een 6e versnelling waarmee je 'het geluid kunt afzetten' wordt in bovengenoemde situatie node gemist. Als bestuurder prijs je je gelukkig wanneer je 130 km/h kunt rijden, want dan is de dreun weer weg.

Trillende stem

De testauto is de duurste Fiorino, Adventure genaamd. Hij kost € 13.930, wat precies
€ 600 meer is dan je voor een Fiorino SX kwijt bent. Daarvoor krijg je een auto die zich gemakkelijker over een modderig bospad of zanderige bouwplaats moet kunnen bewegen. Daarvoor is hij uitgerust met vierseizoenenbanden, twee centimeter meer bodemvrijheid, een beschermplaat onder de motor en een per drukknop te activeren elektronisch sperdifferentieel. Bovendien is het laadvermogen met 50 kg vergroot. Best een aantrekkelijk geheel, maar laatstgenoemde voorziening kan Fiat beter als optie aanbieden, want het maakt de auto bijzonder stug.

De Fiorino-cabine is daarom geen goede plek voor zakelijke gesprekken, want die kun je al rijdend niet voeren zonder onbedoelde trillingen in je stem. Jammer, want het drukt de verder zo aangename beleving van de kleine Italiaan. Het interieur blinkt bijvoorbeeld uit in ruimte; in menig veel grotere bestelauto kun je niet zo riant zitten als in deze. De stoelen hebben bovendien een flink formaat. Je kijkt uit op een nog steeds voldoende aantrekkelijk dashboard met een compleet instrumentarium, een uitgebreide boordcomputer en een duidelijke bediening. Voor wie een kubusvormige laadruimte van 2,5 m3 voldoende is, kan de Fiorino een ideale bestelauto zijn. Niettemin brengen we het advies uit om bij Fiat ook even naar de Doblò Cargo te kijken. Die kost als SX (redelijk vergelijkbare uitrusting) met dezelfde motor € 15.650. Dat is ruim € 1.700 meer dan de Fiorino Adventure, maar daarvoor krijg je naar verhouding veel meer auto terug: een stuk ruimer en vooral veel comfortabeler.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.