Gereden: Fiat Ducato

Fiat Ducato
Fiat DucatoFiat DucatoFiat DucatoFiat DucatoFiat DucatoFiat Ducato
Citroën was er als de kippen bij om de nieuwe Jumper in statische vorm aan de pers te tonen, Fiat volgde met hun versie van dezelfde bestelauto die meteen beschikbaar was voor een proefrit. Heeft het dan nog wel zin om andermaal op deze bestelauto in te gaan? Ja, want de Fiat steekt nét effe iets anders in elkaar dan de PSA-versies.

De ontwikkeling van de Boxer, Jumper en Ducato heeft in goed onderling overleg plaatsgevonden, zo luidt de officiële lezing. Feit is dat Fiat als partner van PSA als leidende factor mag worden gezien. De motoren die Fiat in de nieuwe Ducato levert, zijn viercilinder MultiJet's. De 115 (pk) is een 2,0-liter (280 Nm), de 130 en 150 zijn 2,3-liter groot (320 en 350 Nm) terwijl de 180 (400 Nm) 3,0-liter meet. Laatstgenoemde komt van Iveco en is het enige blok dat PSA en Fiat beide gebruiken; de Jumper en Boxer hebben hun eigen 2,2 liter HDi. Fiat heeft nog een 3,0-liter aardgas-versie op stapel staan.

Het nieuwe front oogt beslist harmonieuzer dan dat van het voorgaande model. Het design is volgens Fiat afgeleid van een Spartaanse helm, "die bescherming biedt aan wat daarachter zit". Toe maar! De bumper bestaat voortaan uit vier segmenten, die bij schade gemakkelijk onafhankelijk van elkaar kunnen worden vervangen. De Italiaanse origine van de Ducato komt naar voren in details als de grille, die zelfs in zwarte pianolak kan worden geleverd.

Onderweg in de nieuwe Ducato valt als eerste de nieuwe stoel op. Nog steeds is de zit vrij hoog, zodat je tegen de erg brede A-stijl blijft aankijken. Fijn is kantelmogelijkheid van de stoel, voor extra steun onder de bovenbenen. Nieuw in het interieur is dat de grote, centrale dashboardkast heeft plaatsgemaakt voor een drankkabinet met twee werkelijk enorme bekerhouders en een USB- en aux-poort. Genoemde kast is nog wel leverbaar. Een aanrader, want er past véél in, zoals een 15-inch laptop. Nieuw is verder de Multifunction Tablet Holder, feitelijk de houder waarin gewoonlijk al een schrijfblok wilde klemmen en die nu ook een tablet kan vasthouden.

De aandacht voor de techniek stond bij Fiat in het teken van een langere levensduur, die voor nieuw ontwikkelde delen zoals deurscharnieren en rolmechanismen van de schuifdeur(en), de koppeling (voortaan hydraulisch in de Ducato 130 en 150), het remsysteem (lichtere bediening) en een versteviging van het koetswerk als geheel. Dit laatste komt als belangrijkste verbetering van de nieuwe Ducato naar voren, want de bestelauto is er merkbaar stiller door geworden. Twee snelwegritten met een Ducato L2H2 130 en L3H2 150 leggen verder een onverwacht groot verschil in prestaties tussen beide versies aan de dag. De 130 is vlot genoeg, terwijl de 150 met zijn variabele turbogeometrie imponeert met extra elasticiteit die leidt tot gemakkelijker wegrijden vanuit stilstand en zonodig een imponerende duw in de rug. Prijzen beginnen bij € 17.300,- voor de 115 pk basisversie (GVW 2,8t). De gereden 130 is er vanaf € 22.900,-, de 150 vanaf € 24.200,-.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.